Publicerad: 2024-09-25

Coppélie Cocq ny redaktör för Journal of American Folklore

NYHET American Folklore Society har utsett nya redaktörer för sin tidskrift, Journal of American Folklore. Från och med den 1 januari 2025 kommer Coppélie Cocq, professor i samiska studier med fokus på digital humaniora vid Humlab, Umeå universitet, att ingå i redaktionskollektivet.

Journal of American Folklore (JAF), som grundades 1888, har spelat en central roll inom folklorestudier och är en av de mest prestigefyllda tidskrifterna inom fältet. Den nya redaktionella strukturen innebär att en grupp redaktörer från olika institutioner och länder kommer att dela på ansvaret, vilket markerar första gången en redaktör utanför Nordamerika är involverad. Denna milstople syftar till att fortsätta American Folklore Society’s (AFS) vision om att göra tidskriften mer mångsidig och rättvis genom att inkludera fler röster och perspektiv.

– Jag är hedrad över att få vara en del av detta arbete, säger Coppélie Cocq. Detta förmedlar ett viktigt budskap till forskare i Europa och andra delar av världen, och indikerar hur vi strävar efter mer diversitet och efter att vara mer inkluderande.

I redaktionskollektivet ingår även medlemmar från Trinity University, Texas; University of British Columbia, Kanada; Utah State University; University of Louisiana i Lafayette och från Association for Cultural Equity, New York.

Andra viktiga frågor som det nya redaktionskollektivet kommer att fokusera på inkluderar generativ AI:s roll i vetenskapliga processer och att utöka tidskriftens närvaro på sociala medier för att nå en bredare läsekrets.

– Jag är oerhört tacksam över att ha blivit kontaktad av AFS. Denna roll är av stor betydelse för vårt fält, och jag ser fram emot att dela detta ansvar med en så kompetent grupp kollegor, tillägger Coppélie Cocq.

Denna utnämning är särskilt betydelsefull då folkloristik i Sverige inte är ett eget fält, utan en del av etnologi eller kulturvetenskaper. Trots detta har fältet en lång historia både internationellt och i de nordiska länderna.

Coppelie Cocq