Publicerad: 2024-10-01 Uppdaterad: 2024-10-02, 13:38

Christer Nordlund föreslås till Riksbankens jubileumsfonds styrelse

NYHET Riksbankens Jubileumsfond är en stiftelse som ger stöd till humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning. I oktober ska riksdagen fatta beslut om nya ledamöter i fondens styrelse.

Text: Per Melander

Dekan Christer Nordlund föreslås som en av de nya ledamöterna i RJ:s styrelse. Övriga föreslagna är Stefan Svallfors, professor i sociologi vid Institutet för framtidsstudier och Elisabeth Wåghäll Nivre, professor i tyska vid Stockholms universitet.

Som suppleanter föreslås Åsa von Schoultz, professor i statsvetenskap vid Helsingfors universitet, Cecilia Wejryd, professor i kyrkohistoria vid Uppsala universitet, Asta Cekaite, prodekan för filosofiska fakulteten vid Linköpings universitet.

Anders Malmberg, professor i ekonomisk geografi vid Uppsala universitet, föreslås väljas om till posten som styrelsens ordförande.

Utöver aktörer från universitetssektorn sitter även riksdagsledamöter för S, M och SD i styrelsen: Dennis Dioukarev (SD), Hans Ekström (S), Gunilla Svantorp (S), Maria Stockhaus (M) och Åsa Westlund (S). Partierna har också sex suppleanter.

Källa: altinget.se