Publicerad: 2018-04-25 Uppdaterad: 2023-03-22, 13:16

CEDAR tilldelas medel från Familjen Kamprads stiftelse

NYHET I maj 2018 tilldelade Familjen Kamprads stiftelse medel till projekt vid CEDAR för en fortsättning av studier om förbättrad hjärnhälsa hos äldre.

Projektet "Förbättrad hjärnhälsa hos äldre – studier av fysisk aktivitet och kognitiv träning" genomförs av Linnéuniversitet, med professor Abdul Mohammed som huvudsökande, i samverkan med Umeå universitet och Karolinska universitet.

På CEDAR kommer fokus att vara en långtidsuppföljning av deltagare som tidigare varit med i en träningsintervention. CJ Boraxbekk, professor vid CEDAR, säger att detta kommer att hjälpa oss att bättre förstå eventuella långtidseffekter av fysisk träning på hjärnans struktur och funktion hos äldre individer. En rad olika minnestester, hjärnavbildning, samt blodanalys av deltagarna kommer att utföra under projektets gång. Stiftelsen tilldelade projektet 4.2 miljoner kronor ska fördelas över 3 år.