Publicerad: 2023-04-26 Uppdaterad: 2023-04-27, 13:53

Carl Kempe in memoriam

NYHET Carl Kempe var sedan 1986 hedersdoktor vid Umeå universitet och hade genom sitt starka personliga engagemang för såväl banbrytande forskning som för unga forskare med djärva idéer en mycket viktig betydelse för Umeå universitet. Carl Kempe blev 84 år.

Text: Jakob Mjöbring

– Med ett genuint engagemang för unga forskares behov och gärningar, som han noga följde och stödde, samt stort intresse och förståelse för forskningens betydelse, har Carl Kempe bidragit till universitetets utveckling under flera decennier, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Carl Kempe var ordförande i Kempestiftelserna mellan 1979 och 2018 och verkade därefter som dess ständige sekreterare. Hans personliga engagemang har bidragit till att betydande finansiellt stöd givits till forskningsinfrastrukturer, projekt samt priser och stipendier till unga och lovande forskare. Detta har stärkt attraktionskraften och underlättat rekryteringen av medarbetare och forskare till Umeå universitet väsentligt. Just nu finns det till exempel 74 postdoktorer vid universitetet som finansieras med medel från Kempestiftelsen. Bland de unga forskare som erhållit stöd för rekrytering av post-doktorer vid etablering av sin forskning vid Umeå universitet kan nämnas Emmanuelle Charpentier som senare tilldelades Nobelpriset i kemi 2020.

Carl besökte ofta universitetet i samband med anordnade konferenser eller symposier, exempelvis KBC-dagarna, och visade stort intresse för de forskningresultat som presenterades och han deltog aktivt i diskussionen med universitetets forskare.

Under Carls ledning har Kempestiftelserna bidragit med viktigt stöd till många av universitetet högt prioriterade forskningsinfrastrukturer och forskningssatsningar. Som exempel kan nämnas Humlab, Kemisk Biologiskt Centrum (KBC) och Laboratory for Molecular Infection Medicine Sweden (MIMS). Bidrag har givits till större vetenskapliga priser som Umeå universitets EC Jubileumspris samt Gunnar Öquist Fellowship. Man har även donerat medel till fonder anknutna till universitetet. Dessa delar årligen ut resebidrag i syfte att tillgodose vetenskaplig forskning samt akademisk undervisning.

Carl Kempe verkade även för universitetets nyttiggörande och samverkan. Kempestiftelserna är delägare i Swe Tree Technologies som tar tillvara forskningsresultat för utveckling inom skogs- och växtbiologiområdet. Med personligt engagemang medverkade Carl till utvecklingen av skoglig forskning vid Umeå Plant Science Centre, där man sammanfört den växtfysiologiska och genetiska forskningen vid Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå.

– Carl Kempe kommer att vara väldigt saknad vid Umeå universitet där han alltid har varit en positiv kraft som med stort engagemang visat djupt intresse för vår forskning, säger Hans Adolfsson.