Forskarnas medskick till Lärarhögskolan
Studien visar att det åtminstone inom ramen för ’Grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurs 4–6’ på nationell nivå finns utrymme att i en betydligt högre utsträckning än vad fallet tycks vara idag adressera frågan om lärarstudenternas utveckling av PDK.
Ett medskick till Lärarhögskolan kan utgöras av följande fyra punkter:
• En ordentlig översyn av policydokumenten i lärarutbildningen med fokus på PDK kan med fördel initieras.
• Kontinuerligt diskutera frågan om PDK i lärarutbildningen på både lednings- och utbildningsnivå.
• Genom ytterligare professionell vidareutveckling för lärarutbildarna skapa möjligheter för dom att utveckla både sin egna PDK och verktyg för att iscensätta en undervisning där det dubbla didaktiska uppdraget i frågan om PDK kan realiseras.
• Upprätthålla en dialog mellan Lärarhögskolan och skolan om hur den verksamhetsförlagda utbildningen kan bidra till att utveckla lärarstudenternas PDK.