Bidrag till forskning om hur neurovetenskap kan nyttjas i skolan
NYHET
Bert Jonsson, professor vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap är huvudsökande i ett spännande forskningsprojekt som ska utveckla forskning kring neurovetenskap och dess applikationer i pedagogisk verksamhet.
Text: Kenneth Ekström
Vetenskapsrådet har inrättat ett bidrag som syftar att stödja utforskandet av möjliga innovativa forskningsområden och nyskapande forskningsidéer inom utbildningsvetenskap.
Bert Jonsson har under två år, i samarbete med Stockholms universitet, erhållit 400 000 kr för att genomföra undersökande workshops.
Bert Jonsson Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
BildSara Franke Wikberg
Meningen med dessa workshops är att att stärka ömsesidiga relationer mellan forskare och lärare / lärare med olika disciplinbakgrunder (utbildning, psykologi, neurovetenskap) som är intresserade av det framväxande området pedagogisk neurovetenskap och att etablera samarbete mellan dessa forskare / pedagoger. Detta kommer rent konkret att ske via en serie utforskande och tematiskt organiserade workshops som omfattar tre perspektiv.
Identifiera bevis från pedagogisk neurovetenskap som kan vara tillämpliga i svenska pedagogiska miljöer
Identifiera pedagogiska och pedagogiska metoder forskningsfrågor som kan undersökas ur neurovetenskap, pedagogisk psykologi och pedagogiska perspektiv och
Integrera den tidigare och därmed sikta för tvärvetenskapliga forskningsapplikationer och stärka och bredda ett etablerat nätverk.
Övriga medverkande i projektet är
Hillevi Lenz Taguchi, Professor vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet.
Carola Wiklund-Hörnqvist, Universitetslektor vid Institutionen för psykologi, Umeå universitet
Håkan Fischer, professor vid Psykologiska institutionen Stockholms universitet