Publicerad: 2024-05-23

Bidra till forskning om hur vuxna uppfattar och processar ord

NYHET Hur processar vi skrivna ord? Det vill två forskare vid Institutionen för språkstudier ta reda på. Du kan bidra genom att genomföra en uppgift digitalt som tar ca 5–10 minuter.

Du kommer att få se ord dyka upp på din skärm. Uppgiften är att så snabbt och korrekt som möjligt avgöra om orden du ser är riktiga svenska ord eller om de bara är nonsensord (som inte betyder något på svenska). Du kommer att få se totalt 256 ord. Det finns möjlighet att ta tre pauser under experimentets gång (pauserna ligger jämnt fördelade i experimentet).

Uppgiften kräver koncentration. Du bör därför sitta i ett lugnt rum där du inte blir störd.

Om du vill delta ber vi dig först att svara på två frågor i nedanstående formulär. Du kommer sedan att komma till en länk till experimentet.

Inga personuppgifter kommer att samlas in. Det betyder att ditt deltagande är anonymt.

Hur processar vi skrivna ord?