Publicerad: 2023-08-24 Uppdaterad: 2024-01-23, 11:09

Beviljas medel för AI-konferens

NYHET Evelina Liliequist och Karin Danielsson, Humlab, samt Andrea Aller Tabuella, Institutionen för datavetenskap, har beviljats 60 000 kr från TAIGA för att anordna en konferens på temat Queer futures of AI? Possibilities, constraints and risks. Konferensen äger rum 1–2 februari, 2024.

– Vi är mycket glada över de beviljade medlen, det ger oss möjlighet att fortsätta synliggöra både de utmaningar och möjligheter AI kan medföra. Det ger oss också möjlighet att bygga viktiga forskningsnätverk kring frågorna. Vår förhoppning är att kunna bidra till en mer inkluderade teknologi och framtid, säger Evelina Liliequist.

Konferensen kommer att inrymma forskarpresentationer, en workshop om framtida studier och samarbeten samt en kurerad filmvisning. Syftet är att samla forskare inom AI, digital humaniora och genus- och queerstudier, för en transdisciplinär dialog om queera perspektiv på AI och vilka möjligheter, begränsningar och risker som framtida utökningar och integreringar av AI i samhället kan skapa.

Evelina Liliequist
Universitetslektor