Publicerad: 2024-06-11 Uppdaterad: 2024-06-12, 17:36

Inger Eliasson prisad för bästa presentation på Idrottshögskolans forskningsdag

NYHET Idrottshögskolans forskningsdag den 16 maj 2024 blev en dag att minnas, särskilt för Inger Eliasson, från Pedagogiska institutionen, som mottog priset för Bästa populärvetenskapliga presentation. Hennes föredrag ”Jag kanske kommer dö på fotbollsplanen men då är jag lycklig – om gåfotboll för äldre i idrottsförening" imponerade stort på både jury och åhörare.

Konferensen samlade forskare från Idrottshögskolans forskningsnätverk som presenterade sina senaste rön på ett sätt som var tillgängligt för alla med intresse för idrott. I slutet av dagen delade Marie-Louise Jarlenfors, VD och sportchef för IKSU, samt Anders Rebbling, styrelseordförande för IKSU, ut IKSU:s pris till två föreläsare för bästa populärvetenskapliga presentation.

Utöver förstapriset som gick till Inger Eliassons presentation ”Jag kanske kommer dö på fotbollsplanen men då är jag lycklig – om gåfotboll för äldre i idrottsförening” fick även Ludvig Backman från Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering ta emot andrapriset för sin presentation ”Muskelns betydelse för läkning av senor”.

Idrottshögskolans forskningsdag arrangeras vartannat år och är ett viktigt forum för att sprida kunskap och inspirera till fortsatt utveckling inom idrottsområdet.

Läs mer i rapporten

Senior spelglädje genom åren: en studie om gåfotboll och innebandy+ för äldre i svenska idrottsföreningar – nu och i framtiden

Inger Eliasson