Publicerad: 2024-08-30

Basårssmygstart med oändligheter, vargar och kaos

NYHET Redan innan själva terminen startar, var de drygt 200 studenterna på tekniskt-naturvetenskapligt basår på plats på campus för uppstartsdagar med inspirationsföreläsningar, matterepetition och mottagningsaktiviteter.

–  Ni kommer att upptäcka att livet blir lättare att leva när ni hållit på med naturvetenskap ett tag, inledde matematikern Niklas Lundström sin inspirationsföreläsning på uppstartsdagarnas andra dag.

Medan de åt lunchmackor togs basårsstudenterna sedan med på en hisnande färd genom matematikens värld – och möjliga tillämpningar. Vi får börja med något till synes basalt. Vad händer om man plussar på ett tal 1 + 1 + 1 + 1 osv? Summan blir då oändlig, eller hur? Men vad händer om man på liknande sätt i stället delar in en ruta i allt mindre delar?

Niklas Lundström kryssar sedan vidare mellan begrepp som divergens, derivata och differentialekvationer. Vi får lära oss att ”e” är ”ett fantastiskt tal”. Det kan användas både när man till exempel räknar hur pengar på ett konto förräntas eller hur en population av kaniner och vargar förändras över tid, när kaninerna blir vargmat.

Raskt hoppar vi sedan vidare till hur matematiken kan användas för att klura på hur vibrationer i generatorer i ett vattenkraftverk kan minskas, innan föreläsningen avrundas i kaos. Det är nämligen där man oundvikligen hamnar när man gör beräkningar av ett klimatsystem, där kaos naturligt är en komponent.

Parallellt med basårsstudenterna har blivande ingenjörsstudenter fått möjlighet att innan terminsstarten friska upp sina matematikkunskaper på kursen Basårsfärdigheter i algebra.

404 studenter har skrivit de prov som ingår i kursen, 100 fler än i fjol och det högsta antalet skrivande sedan 2003. De fick också bättre resultat än på många år, på första provet hade de högsta medelpoäng sedan 2002 och på prov två högsta medelresultat sedan 2006.