Publicerad: 2024-10-02

Banbrytande bok om internationaliseringens betydelse för forskarutbildning

NYHET Med insikter från sex kontinenter utforskar boken “Internationalization of the Doctoral Experience: Models, Opportunities and Outcomes” de många värdena och fördelarna med internationalisering inom forskarutbildning.

– Det har skrivits väldigt lite om internationalisering av forskarutbildning och doktoranders upplevelser. Såväl doktorander som beslutsfattare, handledare och de som vill stärka forskarutbildningen kommer att ha stor nytta av innehållet, säger Kirk Sullivan som, tillsammans med Elspeth Jones, Carina Rönnqvist och Björn Norlin, är redaktör för boken.

Boken presenterar de vanligaste modellerna för internationalisering av forskarutbildning och ger exempel på olika förutsättningar och upplägg. Exempel på olika modeller är till exempel internationalisering på hemmaplan, att ha handledare från olika lärosäten och korta utbyten för grupper av doktorander.

Fördelar och utmaningar

– Det finns många fördelar med internationalisering. Det ger både akademisk och personlig utveckling och gör det möjligt att utveckla nätverk och forskningssamarbeten, säger Kirk Sullivan.

Boken tar också upp utmaningar och fallgropar, inklusive miljömässiga, ekonomiska, rättvise- och avkoloniseringsfrågor.

Short-term-modellen

Två av kapitlen fokuserar på en internationaliseringsmodell som utvecklats av Per-Olof Erixon, professor vid Umeå universitet.

Per-Olof Erixon har utvecklat en modell som möjliggör att fler får möjlighet till erfarenheter i en internationell kontext.

– När jag började som föreståndare för Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området vidareutvecklade vi en internationaliseringsmodell som innebar att vi erbjöd våra doktorander årliga, veckolånga kurser med doktorandgrupper från utländska universitet, både på campus och vid utlandsinternat. Modellen skapar förutsättningar för internationella erfarenheter och utbyten även för dem som inte har tid eller ekonomi för längre utbyten. En viktig fördel är att doktoranderna får kontakt med internationella miljöer inom sitt område, säger Per-Olof Erixon.

– Modellen har varit så effektiv att vi fortfarande idag arbetar med den inom forskarskolan, tillägger nuvarande föreståndare för forskarskolan, Kirk Sullivan.

Här hittar du boken