NYHET
Under maj och juni 2014 lägger åtta licentiander i historia med utbildningsvetenskaplig inriktning fram sina licentiatavhandlingar. Licentianderna är knutna till en forskarskola för yrkesverksamma lärare som med stöd från Vetenskapsrådet bedrivs i samarbete mellan Umeå universitet och Högskolan Dalarna.
I januari 2012 påbörjade femton historielärare en distansutbildning med 80 procents studietakt fram till licentiatexamen. Studierna har bedrivits inom en forskarskola som har finansierats av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté inom regeringens satsning på fortbildning av yrkesverksamma lärare.
Historiska medier: Forskarskola i historia med didaktisk inriktning (ForHiM) bygger på samarbete mellan Umeå universitet och Högskolan Dalarna. Forskarskolans administreras från Institutionen för idé- och samhällsstudier vid Umeå universitet, med professor Daniel Lindmark som föreståndare och docent Anna Larsson och FD Björn Norlin som biträdande föreståndare. Lokal samordnare vid Högskolan Dalarna är professor Monika Vinterek, som också är gästprofessor vid Umeå universitet.
Avhandlingsprojekten är inriktade mot olika aspekter på de medier som används vid undervisning och lärande i historia, från läroböcker via film till digitala medier. Forskarskolan har haft en tydlig internationell profil med ett stort antal internationella gästlärare på kurserna och två gemensamma internat med doktorander från Georg Eckert-institutet för internationell läroboksforskning i Braunschweig, Tyskland.
Utöver licentiatavhandlingarna publiceras forskarskolans resultat i två antologier, varav den ena särskilt riktar sig till yrkesverksamma lärare.
Fyra av licentianderna försvarar sina uppsatser vid seminarier i Umeå under vecka 22, medan fyra har sina seminarier förlagda till Falun vecka 23. Följande licentiatavhandlingar kommer att ventileras i Umeå: