Publicerad: 2024-06-19

Att uttrycka sig via textila material

NYHET ”En prinsesstårta som jag hade virkat själv stod framme på bordet när jag fyllde år”. Efter tio år gavs kursen "Textila uttryck” vid Institutionen för estetiska ämnen för sista gången under våren 2024. I höst ersätts den av den nya kursen "Skapande textil och estetik”.

Text: Per Melander

Kursen har inspirerat deltagarna att utforska sina kreativa gränser, där många har funnit sitt unika uttryck inom textil konst

Anna Lindwall, kursansvarig lärare för kursen, berättar att kursen "Textila uttryck" genom åren har spelat en central roll för studenter med ett intresse för textil konst och design.

– Den har erbjudit en mångsidig lärmiljö som kombinerat distansstudier med obligatoriska träffar, föreläsningar, seminarier, individuellt och grupparbete, studiebesök och handledning, säger Anna Lindwall och fortsätter:

– Betydelsen av kursen "Textila uttryck" sträcker sig långt utöver de tekniska färdigheter och kunskaper som studenterna har fått. Kursen har inspirerat deltagarna att utforska sina kreativa gränser och att förstå de bredare kulturella och samhälleliga kontexterna för sitt arbete.

Personlig och professionell utveckling

Hon berättar vidare att kursen har utgjort en plattform för personlig och professionell utveckling, där många har funnit sitt unika uttryck inom textil konst.

– Den avslutande utställningen, Fragment 2024, är ett tydligt exempel på de kreativa resor och berättelser som kursen har möjliggjort.

Clara Mattsson berättar att uppgiften till en av träffarna var att man skulle ta med sig en personlig sak. Hon valde en prinsesstårta som hon hade virkat själv som hade fått stå framme på bordet när hon fyllde år.

– Den symboliserade för mig gemenskapen med min familj som hade kommit för att fira mig. Min familj betyder ohört mycket för mig. Det är med min familj som jag känner mig trygg och jag kan vara mig själv med, säger Clara Mattsson.

Hon säger att i arbetet som hon skapade låg fokuset på att våga stå i centrum och ta plats då hon som person inte gör det så ofta.

– Jag funderade mycket varför jag inte tar så mycket plats och var jag känner mig bekväm att ta plats.

– Min familj är min trygga plats där jag vågar ta plats och det jag vill spegla med mitt arbete. Jag är den stora rosa blomma i mitten som tar plats och strålar medan mina familjemedlemmar är de blommorna runt omkring.

Vad betyder det för dig att ha gått den här kursen?

– Genom att få gå den här kursen har jag utvecklats som person och vågar ta plats även om det inte är med mina nära och kära men även det kreativa. Jag har fått arbeta på ett nytt sätt genom att få prova och omprova och få skapa något som är mitt eget. Att låta saker ta tid och att det blir fel ibland.

På frågan vad som nu kommer att hända med den här typen av kursinnehåll säger Anna Lindwall att från hösten 2024 kommer en ny kurs, "Skapande textil och estetik", att starta.

– Denna nya kurs bygger vidare på traditionerna från "Textila uttryck" men med ett nytt fokus på att fördjupa och utveckla det egna hantverket samt genomföra självständiga arbeten.