Publicerad: 2024-09-27 Uppdaterad: 2024-09-30, 16:04

Arktiskt centrum anordnar samverkande träff för the Arctic Five

NYHET Den 25 september 2024 anordnade Arktiskt centrum en träff för alla medlemmar i the Arctic Five vid Umeå universitet. Träffen ägde rum på A Working Lab i Universum och hölls för att välkomna de nya Arctic Five-chairsen, introducera alla till Arktiskt centrum, och uppmuntra till samarbete.

Mötet bestod av presentationer från Arktiskt centrums personal och de närvarande medlemmarna i the Arctic Five, samt en gemensam lunch och intressanta samtal. Arktiskt centrums föreståndare Keith Larson inledde med en introduktion där han presenterade Arktiskt centrum, dess vision och hur Arktiskt centrum kan stödja Arctic Five-medlemmarna. Han nämnde att målet för Arktiskt centrum är att stödja forskarna, lyfta fram deras aktiviteter, samt vara en mötesplats för tvärvetenskapligt samarbete.

– Vår vision är att vara ett centrum där inter- och transdisciplinärt tänkande, forskning och samarbete är normen, säger Larson.

Arktiskt centrum är en stödjande resurs

Efter en lunchrast och mingel presenterade Arktiskt centrums personal sig själva och vad de kan göra för Arctic Five-medlemmarna. Budskapet var tydligt att personal är en stödjande resurs för forskarna, redo att hjälpa till med att främja deras forskningsinsatser relaterade till både the Arctic Five och Arktis. Det kan vara allt från att anordna ett seminarium eller event, till att hjälpa till att lyfta fram aktiviteter och forskningsframgångar.

Fem nyligen utnämnda Arctic Five-chairs

The Arctic Five har ett brett spektrum av medlemmar från studenter, doktorander till etablerade forskare som är chairs, fellows och involverade i olika arbetsgrupper. Tidigare i år utsåg the Arctic Five fem nya chairs från Umeå universitet. Dessa fem är Danielle Wilde, Björn Norlin, Daniel Metcalfe, Armando Perez Cueto och Niklas Eklund. Ett av syftena med träffen var att välkomna dem till sina nya roller inom the Arctic Five.

De nya chairsen hoppas alla att deras roll ska leda till starkare och större nätverk, samarbeten och relationer mellan både Arctic Five-universiteten och aktörer och intressenter utanför akademin.

– Jag hoppas att vi kan använda de här pengarna och de här två åren till att stärka de nätverk som vi redan har ännu mer, och försöka bli mer aktiva och göra något mer konkret inom forskningsprojektet, säger Björn Norlin, docent i historia och utbildningsvetenskap, samt Arctic Five-chair.

Om the Arctic Five

The Arctic Five är ett partnerskap mellan Luleå tekniska universitet, UiT Norges Arktiska universitet, Umeå Universitet, Lapplands universitet och Uleåborgs universitet, med målet att tillsammans leda vägen i arktiska frågor. Genom denna allians vill vi främja och dela kunskap, utveckla utbildning, bedriva forskning och skapa innovationer för utvecklingen av vår region och ett hållbart Arktis.

Läs mer om the Arctic Five