"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2025-03-28 Uppdaterad: 2025-03-29, 14:10

Arkitekturstudenter genomför fältarbete i Europa och Afrika

NYHET Mellan januari och februari genomförde flera studenter från Arkitekthögskolan vid Umeå universitet självständiga fältarbeten i olika länder, i samarbete med relevanta aktörer och samhällen världen över. Medan vissa reste inom Sverige i olika riktningar, valde andra att åka utomlands till Tanzania, Polen och Bosnien-Hercegovina.

Mellan januari och februari genomförde flera studenter från Arkitekthögskolan vid Umeå universitet självständiga fältarbeten i olika länder, i samarbete med relevanta aktörer och samhällen världen över. Medan vissa reste inom Sverige i olika riktningar, valde andra att åka utomlands till Tanzania, Polen och Bosnien-Hercegovina.
Designstudio 10 inom masterårskurserna med titeln "Global Challenges: Urgent Pedagogy" främjar metoder som stärker studenterna genom handlingsorienterat lärande och engagemang i pågående byggprojekt runt om i världen, med syftet att överbrygga arkitekturämnets klyfta mellan utbildning och praktik.


"Det här året har vi stöttat våra studenter att genomföra självständiga fältarbeten, utifrån deras egna övertygelser och ambitioner som framtida arkitekter, i samverkan med relevanta aktörer och samhällen världen över. Syftet är att få förstahandserfarenheter och kunskap som sedan återkopplas till deras examensprojekt", säger Amalia Katopodis, lärare i Studio 10.

En av studenterna, Emmy Sondell reste till Mnini i Tanzania där hennes examensprojekt är baserat. På plats har hon arbetat nära Mnini Secondary School för tjejer med utveckling och framtida byggnationer vid skolans internat. Under sitt fyra veckor långa fältarbete organiserade hon en syverkstad för att stärka unga tjejer, höll möten med skolans och lokala företrädare och deltog i ett byggpraktikprogram tillsammans med två lokala företag. Dessa erfarenheter stärkte inte bara hennes projekt utan gav henne också möjlighet att knyta djupa band med lokalsamhället och säkerställa att designen av internatet verkligen möter deras behov. "Mitt fältarbete gav mig möjlighet att arbeta direkt med de personer som kommer att påverkas av projektet, vilket säkerställer att deras röster blir hörda och att designen verkligen möter deras behov", berättar Emmy. Hennes praktiskt inriktade tillvägagångssätt är en levande representation av Studio 10:s fokus på att ta itu med globala utmaningar genom meningsfull arkitektur.


Artem Kosenko och Laura Gaudutytė deltog workshopen "Building Back Better" som 2025 ägde rum för andra gången. Workshopen är ett samarbete med andra studenter, lärare, forskare och praktiker (mer information om förra årets workshop här) i Warszawa, Polen, där deltagarna presenterade både praktiska och poetiska projekt som utforskar lösningar för den hållbara återuppbyggnaden av Ukraina med särskilt fokus på staden Odessa. "Workshopen gav mig möjlighet att träffa forskare som arbetar inom samma område, dela med mig av och bli inspirerad av relevant kunskap och personliga berättelser", säger Artem, vars arbete fokuserar på hur arkitektur kan spela en avgörande roll i att återuppbygga krigsdrabbade samhällen samt visa hur praktiska lösningar kan förenas med kreativa uttryck för att stödja dem som behöver hjälp.


Andra studenter valde att besöka marknaderna i Malmö, korsa gränsen vid Haparanda, eller stanna närmare hemmet för att träffa lokala myndigheter, besöka äldre, leka med unga, erbjuda varmt kaffe en kall dag, volontärarbeta för organisationer och hjälpa dem som behöver stöd inom ramarna för kursen.

"Vi förklarade för dem att kraften i deras projekt härstammar från hur djupt de engagerat sig med kontexten", säger Amalia Katopodis.

Lärare: Amalia Katopodis, Maxine Lundström, Toms Kokins och Prof. Robert Mull.
För att läsa dig mer om Studio 10:s arbete läs här (på engelska).

 

Kontakt:

Amalia Katopodis, lärare 

Stella Karlsson Garonzi, kommunikatör