Publicerad: 2024-05-16

Årets Idrottsalumn 2023

NYHET I samband med Idrottshögskolans forskningsdag den 16 maj korades Susanne Jidesten till Årets Idrottsalumn 2023.

Utmärkelsen Årets Idrottsalumn tilldelas en person som studerat vid ett idrottsrelaterat utbildningsprogram vid Umeå universitet och som i sitt nuvarande arbete gör något gott för svensk idrott. Årets Idrottsalumn 2023 vid Umeå universitet tilldelas Susanne Jidesten med följande motivering:

”Susanne Jidesten, ända sedan dina avslutade studier på Idrottspedagoglinjen 1991 har du verkat för och bidragit till svensk idrottsutveckling. Du har en imponerande bred erfarenhet av olika uppdrag, från föreningsstyrelsen i AIK basket till ordförandeposten i Basketbollförbundet. Du har haft en yrkeskarriär som generalsekreterare för Friskis & Svettis Sverige och har idag förtroendeuppdrag som ledamot i Riksidrottsstyrelsen, där du blev invald i januari 2024. Du har även hunnit med att vara HR-chef för RF och SISU idrottsutbildarna samt ordförande för Arbetsgivaralliansens bransch-kommitté Idrott.

Med din härliga personlighet och breda idrotts- och ledarskapskompetens är du en mycket god förebild för våra nuvarande studenter. Fortsätt ditt fina arbete inom svensk idrott”.

–Att tilldelas utmärkelsen Årets Idrottsalumn 2023 känns överraskande och fantastiskt roligt. Det var länge sedan jag avslutade mina studier vid Umeå Universitet, det gör det extra roligt att bli uppmärksammad på detta sätt, säger Susanne Jidesten.

Bidragit till svensk idrottsutveckling

Susanne studerade Idrottspedagogprogrammet under åren 1988–1991. Efter avslutade studier har hon skaffat sig en imponerande yrkeskarriär med en lång erfarenhet av uppdrag inom svensk idrott. Susanne berättar att hon bland annat är förtroendevald ordförande i Svenska Basketbollförbundet, ledamot i Riksidrottsstyrelsen/Förbundsstyrelsen för Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna, idrottsrörelsens studieförbund.

–Studietiden vid Umeå universitet var en fantastiskt rolig tid. Jag fick studera det jag verkligen brinner för vid ett otroligt välkomnande universitet och i en stad som är perfekt om man gillar idrott och vill lära känna människor. Utbildningen gav mig en bred plattform i kunskaper som fortfarande är relevanta och nödvändiga för de flesta roller inom idrotten (och i yrkeslivet överlag), säger Susanne.

Susanne har några goda råd att ge till dagens idrottsstudenter, som kan vara värda att tänka på under studietiden för att efter utbildningen nå sina yrkesdrömmar.

–Ta tillfället att lära känna dina kurskamrater, deras idrotter och bakgrund. Engagera dig lokalt i Umeå om du kan och häng på de roliga initiativ som anordnas av universitet och olika grupperingar på universitet.

Läs en längre intervju med Susanne Jidesten.