Publicerad: 2024-06-10 Uppdaterad: 2024-06-11, 13:35

Årets handledare inom utbildning

NYHET För allra första gången har Årets handledare utsetts vid Medicinska fakulteten - Johanna Forsberg, distriktssköterska i Örnsköldsvik är överraskad, stolt och glad över utmärkelsen.

Text: Lena Åminne

I början av juni arrangerades en VFU-träff då handledare, lärare och studenter var inbjudna till två halvdagar med kompetensutveckling och nätverkande.

En höjdpunkt på programmet var utseendet av Årets handledare.

Studenter inom alla vårdprofessioner handleds under VFU, verksamhetsförlagd utbildning, av handledare runt om i de fyra norra regionerna. I år har studenterna fått nominera en handledare till utmärkelsen Årets handledare.

- Jättekul att studenterna är nöjda med mig som handledare, säger en mycket överraskad Johanna Forsberg som jobbar inom hemsjukvården i Örnsköldsvik.

Vill att alla ska trivas

Johanna berättar att hon tycker om att handleda studenter och är mån om att alla ska trivas – vilket är givande och ger henne personligen mycket tillbaka. Hon har nyligen själv varit student när hon utbildade sig till distriktssköterska, så hon kan sätta sig in i studenternas situation.

- Jag vill gärna få feedback av studenterna – muntligt eller skriftligt, vilket som passar dem bäst. De är där för att lära sig och jag vill att de ska fråga, vad som helst. Jag tror också att jag är duktig på att pusha dem att våga och att prova.

Johanna tänker också att studenterna kan vara blivande kollegor.

- Får de ett bra bemötande kanske de vill komma och jobba hos oss.

Stort intresse för träffen

Ledamöter i VårdSam-kommittén – som kommer från både Umeå universitet och Region Västerbotten – arrangerade VFU-träffen 3–4 juni för handledare från alla vårdprofessioner, lärare och studenter. Den finansierades av regeringens satsning på VFU i vårdutbildningarna inom hälso- och sjukvården.

Behovet av kompetensutveckling för handledare och av nätverkande är stort. Till träffen kom 117 deltagare från Gällivare i norr till Östersund och Sundsvall i väst och söder. Alla professioner med VFU var representerade liksom lärare vid programmen.

Programmet för träffen innehöll inslag av pedagogiska handledningsmodeller, workshop och inspiration. Studenter medverkade och gav sin syn på vad som utmärker en god handledare.

Motivering

Johanna Forsberg har av studenter vid Umeå universitet framröstats som Årets handledare 2023–2024.

”Johanna är handledare i hemsjukvården i Örnsköldsviks kommun. Hon involverar och stöttar studenterna, introducerar studenterna på arbetsplatsen, är en god medmänniska, utstrålar en positiv inställning till arbetet och skapar en trygg känsla för den handledda studenten. Det bidrar till ett positivt klimat där studenterna vågar prata öppet, vågar tänka högt och vågar fråga om så det lilla minsta.”