Publicerad: 2021-01-21

Arcum byter föreståndare

NYHET Efter 8 år som föreståndare och grundare av Arktiskt centrum vid Umeå universitet, Arcum, har professor Peter Sköld lämnat över stafettpinnen att driva verksamheten till docent Niklas Eklund.

Text: Anngelica Kristoferqvist

Arcum är en dynamisk enhet vid Umeå universitet med forskning inom flera fakultetsöverskridande ämnesområden relaterade till det arktiska området. Peter Sköld, som varit föreståndare för centret under 8 år, berättar hur det hela startade:

Under våren 2012 påbörjades planläggningen av ett arktiskt forskningscentrum vid Umeå universitet och den 12 december samma år invigdes Arcum med ett internationellt symposium och en galamiddag. Det var det ena talet efter det andra med hyllningar och högt ställda förväntningar. Arcum skulle bli en internationell toppaktör. Vid det här tillfället bestod Arcum av mig och en administratör på 25 %. Just då kände jag mig kanske inte lika övertygad. Men en resa påbörjades, som åtta år senare har tagit mig och mina medarbetare och de arktiska forskarna på Umeå universitet in i ett väldigt spännande samarbete, som bara fortsätter att utvecklas.

Idag är Arcum en viktig aktör på den arktiska arenan med samarbeten med många av de stora arktiska organisationerna såsom Arktiska Rådet, EU-Polar Net, Internationella Arktiska Forskningskommittén (IASC) mfl. Peter beskriver utvecklingen:

Med 300 arktiska forskare samlar vi en styrka och kompetens som få universitet i den arktiska regionen kan mäta sig med. Redan några år efter starten var vi med och styrde utvecklingen i de stora internationella arktiska forskningsorganisationerna, forskarna drog in projekt efter projekt, vi etablerade det nordiska samarbetet i Arctic Five och Umeå var skådeplatsen för stora evenemang med nästan tusen deltagare och ministrar, kungligheter, EU-toppar och stora forskare bland talarna. Den arktiska forskningen har synliggjorts och successivt har också ett slags arktisk forskaridentitet vuxit fram. Det har också inneburit att den arktiska forskningskartan blivit större. Vi har faktiskt varit med och arbetat fram ett nytt koncept eller en bredare förståelse för vad Arktis är, lokalt, regionalt, nationellt och internationellt.

Idag finns en stabil arktisk plattform på Umeå universitet. Den omfattande kompetensen presenteras individuellt och tematiskt, liksom aktuella projekt och publikationer. Umeå Arctic Seminars låter forskare från vitt skilda ämnesområden att presentera sin forskning, vi har haft match-making events, seminarier och workshops har arrangerats och ett antal internationella forskare har gästat Arcum. Allt detta och mer därtill hade aldrig varit möjligt utan en helt fantastisk personalstyrka på Arcum, som gjort det omöjliga möjligt.

Peter Skölds mandatperiod som Arcums föreståndare avslutades vid årsskiftet, men hans arbete för Arcum och det arktiska fortsätter.

Niklas Eklund har en väldigt spännande uppgift framför sig som ny föreståndare. Jag är övertygad om att han kommer att förvalta möjligheten på allra bästa sätt. Inte minst eftersom de övriga kämparna är kvar. Och jag kommer att fortsätta att arbeta med Arktis också i fortsättningen och hoppas att jag kan vara ett stöd i det fortsatta äventyret, säger Peter.

Uppskattad och värdefull

Peter Sköld har varit uppskattad och när det kommer till hans värde för Arcum är kollegorna alla överens om han varit mycket värdefull. Hans nätverk är stort och de projekt som landat på Arcum är spännande och intressanta. Linus Lundström, projektassistent vid Arcum, berättar att han uppskattat den tid som Peter varit hans chef.

Det är kul med Peter, han är en visionär och det händer saker runt honom. Det har varit viktiga egenskaper för att ta Arcum dit vi är idag, säger Linus.

Som person beskrivs Peter som positiv, och ser möjligheter istället för hinder. Lena Maria Nilsson, projektkoordinator vid Arcum, och som följt Peter under nästan hela hans tid som föreståndare:

Peter har varit duktig på att nyttja de möjligheter som bjudits honom, och detta har självklart varit oerhört värdefullt för vårt arbete att öka synlighet för arktisk forskning vid Umeå universitet.

Framtiden

Niklas Eklund är docent vid Statsvetenskapliga institutionen och har förordnats som föreståndare vid Arcum på halvtid från 1 januari 2021. Han forskar om offentlig förvaltning, säkerhet, ledarskap och krishantering, och för Arcum som just nu är inne i en omorganisation kommer hans kunskaper väl till pass.

Första arrangemanget vid Arcum som Niklas kliver in i som föreståndare, och som Peter avslutningsvis deltar i, är Umeå Arctic Forum nu på fredag. I likhet med invigningen den 12 december 2012 genomförs Umeå Arctic Forum varje år i anslutning till Arcums födelsedag. I år har Arcum äran att välkomna universitetsrektor Hans Adolfsson och vice-rektor Dieter Müller, utrikesminister Ann Linde, Polarforskningssekretariatets direktör Katarina Gårdfeldt och många fler, inte minst då professor Peter Sköld, som medverkande. Forumet hålls på svenska, är gratis och alla är varmt välkomna att delta. För mer information och anmälan besök Umeå Arktiska Forum.