Publicerad: 2023-02-22 Uppdaterad: 2023-02-23, 14:22

Alla på snö sprider snöglädje

NYHET Under vecka 8 får Umeåelever i årskurs 4 chans att prova på att åka längdskidor, alpint samt snowboard under skoltid. Barnen guidas av studenter på Ämneslärarutbildningen med inriktningen Idrott och hälsa vid Umeå universitet.

Text: Anna-Karin Eriksson

Svenska skidförbundets satsning Alla på snö är ett projekt som blivit stor succé. Alla på snö arrangeras runt om i landet, under år 2022 fick över 34 000 barn under skoltid möjlighet att kostnadsfritt testa på olika sätt att glida på snö.

Alla på snö Umeå

Under hela vecka 8 arrangeras Alla på snö i Umeå. Drygt 1 000 Umeåelever i fjärdeklass får chansen att åka skidor eller snowboard i Bräntberget.

UHSK Umeå Skidklubb driver projektet i samverkan med Umeå kommun, RF SISU Västerbotten och Idrottshögskolan.  Barnen coachas under veckan bland annat av studenter från Ämneslärarprogrammet med inriktning Idrott och hälsa vid Umeå universitet som i förväg utbildats till Alla på snö-ledare. Utbildningen innehåller såväl en teoretisk som en praktisk utbildning för att lära sig att ta hand om och inspirera barn på snö.

Målsättningen är att fler barn och ungdomar ska hitta glädjen i att glida på snö och att de vill fortsätta njuta av skid- och snowboardåkning även på sin fritid.