Publicerad: 2024-09-18

Akademisk frihet, varför och för vem? – lyssna på panelsamtal

NYHET Hur står det till med den akademiska friheten, för vem finns den och varför är den viktig att värna? Det är några frågor som tas upp under luncharrangemanget ”Akademisk frihet, varför och för vem?” som äger rum den 25 september i Rotundan på Umeå universitet.

Akademisk frihet är tillsammans med fria domstolar, fri press och fri konst en av grundpelarna för ett öppet och demokratiskt samhälle som värnar mänskliga rättigheter. Det innebär att varken dagspolitik, intressegrupper, trollfabriker eller dylikt får styra vilken forskning eller utbildning som bedrivs på lärosäten eller på vilket sätt det utförs.

Men rapporter visar att den akademiska friheten står under hot, såväl internationellt som i Sverige. Det är en av anledningarna till att Tim Ekberg, stabsråd vid Lunds universitet, på uppdrag av Sveriges universitets- och högskoleförbunds (SUHF), skrivit rapporten “Den akademiska friheten”.

– Den akademiska friheten är central för vår forskning och utbildning och vårt deltagande i samhällsdebatten. Men det finns risk att vi tar den för given. När det finns indikationer på att den är hotad är det viktigt att vi som lärosäte lyfter upp frågan om akademisk frihet i ljuset, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet, tillika ordförande för SUHF.

Öppet arrangemang på universitetet

Den 25 september kommer Tim Ekberg till Umeå universitet för att presentera rapporten. Därefter följer ett panelsamtal med representation från universitetssektorn, studentkårer, näringslivet, författar- och journalistkåren. Moderator är Anna Ekström, Umeå universitets styrelseordförande.

Arrangemanget är öppet för såväl studenter som medarbetare, ingen föranmälan krävs, men antalet platser i Rotundan är begränsade, så det är klokt att vara på plats i tid.

– Detta är ett tillfälle för studenter och medarbetare att ta del i ett ämne som kanske inte alla tänker på dagligen men i hög grad styr vardagen för forskning och utbildning och som påverkar oss alla. Samtalet kan ge olika intressanta perspektiv, precis som vi vill att akademin ska fungera, säger Hans Adolfsson.
Läs rapporten "Den akademiska friheten"

Deltagare i panelsamtalet

Moderator Anna Ekström, Umeå universitets styrelseordförande, fd. statsråd.

Tim Ekberg, stabsråd vid Lunds universitet och författare av rapporten "Den akademiska friheten" för SUHF.

Ulrika Wallén, policyexpert för högskolepolitik på Svenskt näringsliv.

Sverker Sörlin, idéhistoriker, författare och professor i miljöhistoria vid KTH.

William Nordberg, kårordförande Umeå naturvetar- och teknologkår, NTK.

Olof Kleberg, journalist och ledarskribent på Västerbottens Kuriren.

Katrine Riklund, prorektor Umeå universitet.