40 miljoner beviljade till utbildningsvetenskaplig forskning
NYHET
Åtta huvudsökande från Umeå universitet har beviljats medel från Vetenskapsrådet, Riksbankens jubileumsfond respektive Skolforskningsinstitutet.
Text: Marie Oskarsson
Projektbidrag från Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté
Rita för att lära och lära sig att rita i lågstadiets NO-undervisning Forskningsledare: Sofie Areljung, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap 6 000 000 kr, Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté
Att inte klara av trycket: hur hänger matteängslan ihop med matematikprestation Forskningsledare: Bert Jonsson, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap 5 513 912 kr, Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté *
Svenska missionssällskapet och utbildningen av samiska barn och ungdomar i 1800-talets Sápmi Forskningsledare: Björn Norlin, Institutionen för idé- och samhällsstudier 1 907 493 kr, Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté
Utveckling av formativa bedömningspraktiker och dess effekter på elevers motivation och prestationer Forskningsledare: Torulf Palm, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik 5 993 000 kr, Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté
Innovativa metoder för att jämföra kunskapsprov över tid Forskningsledare: Marie Wiberg, Handelshögskolan 1 200 000 kr, Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté
Estetikens ekologi: akademiseringen och digitaliseringen, eller ´amatörisering´ av skolämnena bild och slöjd? Forskningsledare: Stina Wikberg, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen 5 923 800 kr, Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté
Projektbidrag från Riksbankens jubileumsfond
Att inte klara av trycket: relationen matteängslan och matematik prestation Forskningsledare: Bert Jonsson, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap 4 546 000 kr, Riksbankens Jubileumsfond *
Pedagogik: En historisk studie av en omstridd disciplin Forskningsledare: Anna Larsson, Institutionen för idé- och samhällstudier 4 705 000 kronor, Riksbankens Jubileumsfond *
Projektbidrag från Skolforskningsinstitutet
Undervisning som stödjer elevers kreativa problemlösning i matematik Forskningsledare: Johan Lithner, professor, Umeå universitet 4 500 000 kr, Skolforskningsinstitutet
* De har beviljats medel från två bidragsgivare och kommer att välja medel från en av dem.