Publicerad: 2024-09-02 Uppdaterad: 2024-09-03, 07:35

15 November: UCMR Distinguished Guest Seminar: Matthew Bogy

NYHET Inom ramen för UCMR Distinguished Guests Seminars Series föreläser professor Matthew Bogyo om kemiska probes för att avbilda cancer och infektionssjukdomar.

Tid: Fredag ​​15 november kl 15-16
Plats: Carl Kempe salen (stora hörsalen), KBC, Umeå universitet
Värd: Ulrika Westerlind, Kemiska institutionen

Anmälan: Anmälan behövs inte

Kemiska probes för att avbilda cancer och infektionssjukdomar

Matthew Bogyo, PhD. Stanford University School of Medicine, Institutionen för patologi

Expertis: Kemiska verktyg för att avbilda, inhibera och studera hydrolaser involverade i cancer och infektionsjukdomar

Hydrolaser är enzymer (det vill säga proteaser, esteraser, lipaser) som ofta spelar patogena roller i många vanliga sjukdomar såsom cancer, astma, artrit, ateroskleros och infektion av patogener. Därför kan verktyg som möjliggör dynamisk övervakning av deras aktivitet användas som diagnostiska medel, som bildkontrastmedel och för identifiering av nya enzymer som läkemedelsledningar.

I mitt föredrag kommer jag att beskriva vårt arbete med att designa och bygga små molekyl-probes som kan användas för att identifiera, hämma och avbilda olika hydrolasmål i modeller av cancer och infektionssjukdomar. Detta inkluderar de senaste framstegen inom proteasaktiverade fluorescerande prober för realtidsvisualisering av tumörer under operation samt våra försök att identifiera flera nya klasser av serinhydrolaser i patogena och kommensala bakterier. Vi tror att många av dessa enzymer kommer att representera värdefulla avbildnings- och terapimål som kan användas för att visualisera och störa olika aspekter av kolonisering och gtillväxt hos en värd.

Biografi

Dr. Bogyo är professor i patologi och mikrobiologi och immunologi vid Stanford University. Han har en kandidatexamen i kemi från Bates College 1993 och en doktorsexamen i kemi från Massachusetts Institute of Technology 1997. Dr. Bogyo inledde sin karriär som självständig forskare vid University of California, San Francisco. År 2001 etablerade Dr. Bogyo avdelningen för kemisk proteomik vid Celera Genomics med fokus på att applicera små molekyl-probes till läkemedelsområdet. Dr. Bogyo började sedan på Institutionen för patologi vid Stanford University i juli 2003 och befordrades till universitetslektor 2009 och till professor 2013. Dr. Bogyo har publicerat över 250 vetenskapliga publikationer och sitter för närvarande i redaktionen för flera tidskrifter . Dr. Bogyo är också medlem i Stanfords Comprehensive Cancer Center, Molecular Imaging Program at Stanford (MIPS) och är konsult för flera bioteknik- och läkemedelsföretag i Bay Area. Han har fått ett flertal utmärkelser inklusive Searle Scholar Award, The Terman Fellowship och Burroughs Wellcome Investigators in Pathogenesis Award. Han är en av grundarna av Akrotome Imaging, ett företag som utvecklar bildkontrastmedel för detektion av kirurgisk marginal.

Läs mer om Bogyo lab: https://med.stanford.edu/bogyolab.html