Publicerad: 2019-06-24

Britta Marakatt-Labba sommarpratar i P1

NYHET Konstnär Britta Marakatt Labba, hedersdoktor vid humanistisk fakultet, är sommarvärd i årets Sommar i P1 den 19 juli.

Text: Per Melander

Britta Marakatt-Labba bor och arbetar i Övre Soppero i Kiruna kommun och är en av förgrundsgestalterna inom samisk bildkonst. Uppvuxen i en renskötarfamilj med nio syskon.

Hon slog igenom stort för två år sedan på konstutställningen Documenta i Tyskland med det 24 meter långa bildbroderiet Historia. Gjorde i och med det internationell succé och är eftertraktad utställare både i Sverige och utomlands.

Hon har med tiden utvecklat ett personligt och poetiskt bildspråk; ett berättande med tydliga rötter i den samiska kulturen. Hennes speciella teknik är broderi med tunna garner i ull, lin och silke på linne i kombination med screentryck och collage.

Fick årets Stig Dagermanpris. Har fått Konstnärsnämndens stipendium ur Per Ganneviks stiftelse. Belönats med den kungliga medaljen Illis Quorum. Hon blev hedersdoktor vid humanistiska fakulteten 2014.

Programmet kommer att sändas den 19 juli kl. 13.00.

Läs mer om programmet

Se hela listan med sommmarpratare i programmet Sommar i P1