"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Arbetsterapistudenter

Bild: Mattias Pettersson, Foto: Mattias Pettersson

VFU vid arbetsterapeutprogrammet

Välkommen till arbetsterapeutprogrammets information om auskultation och verksamhetsförlagd utbildning.

Auskultation är studenternas första kontakt med arbetsterapeutisk verksamhet. Den äger rum i termin 1, under studenternas andra kurs på programmet.

Verksamhetsförlagd utbildning, VFU

Arbetsterapeutprogrammet ser teoretisk och verksamhetsförlagd utbildning som en helhet och varandras förutsättningar. Det övergripande syftet med VFU-kurserna är att studenten med successivt ökande kunskaper och färdigheter ska uppnå de kompetenskrav som Sveriges Arbetsterapeuter beskriver gäller för en legitimerad arbetsterapeut. Studenterna ska också tillägna sig ett förhållningssätt som överensstämmer med arbetsterapeutens etiska kod.

Programmet har tre obligatoriska kurser inom VFU

VFU 1, 7,5 hp, i termin 4 
VFU 2, 7,5 hp i termin 5
VFU 3, 15 hp, i termin 6

Varje kurs på universitetsnivå har en kursplan. Kursplanen innehåller bland annat mål som studenterna ska uppnå under kursen, vilka vanligen benämns som förväntade studieresultat, FSR.

Med utgångspunkt från kursplanens FSR ska studenten ta aktivt ansvar för sitt lärande. Innehåll och uppgifter under VFU kännetecknas av att arbetsterapeutiska teorier, modeller och aktuell forskning integreras och reflekteras i praxis. Beträffande de uppgifter som studenterna har under VFU-kurserna är dessa tänkta att studenterna ska arbeta självständigt med. Vid behov kan de få stöd av sin kontaktlärare.

Juridiskt ansvar

Under VFU gäller samma lagar för studenter som för övrig personlig avseende sekretess, journalskrivning och ansvar. Handledarens och studentens ansvar är reglerad i Hälso- och sjukvårdslagen. Alla studenter vid universitet och högskolor omfattas även av en personskadeförsäkring, vilken motsvarar en arbetstagares skydd vid arbetsskada.

Om det finns frågor om VFU går det bra att kontakta kursansvarig, se kontaktpersoner nedan. Under samtliga tre VFU-perioder finns även kontaktlärare vid arbetsterapeutprogrammet som resurser för handledare och studenter.

Information om auskultationen i termin 1 och VFU-kurserna i termin 4, 5 och 6 återfinns nedan:

Termin 1

Under kursen Arbetsterapi – Professionen och ämnet Arbetsterapi, introduceras studenterna i ämnet arbetsterapi och yrket arbetsterapeut. I kursen ingår en auskultation som omfattar 2 dagar. Syftet med auskultationen är att studenterna ska få en bättre och djupare förståelse för vad arbetsterapi innebär. De har innan dessa dagar haft föreläsningar om yrkets kompetenser och yrkespraxis, samt introducerats i de teoretiska modellerna Model of Human Occupation (MOHO) och Person-Environment-Occupation (PEO). Studenterna har även fått introduktion i kommunikation och professionellt bemötande, yrkets etik och övergripande om lagstiftning. De är informerade om sekretess och hygienföreskrifter. Innan auskultationen godkänner studenterna en sekretessförbindelse i Praxia.

Kursplan: Arbetsterapi - Professionen och ämnet 7,5 hp

Uppgift: Studenterna har som uppgift under auskultationen, att samtala med handledaren om den kliniska vardagen som arbetsterapeut. Utöver detta ska studenten själv identifiera någon praktisk situation som kan kopplas till MOHO. Efter auskultationen sker ett bedömningstillfälle där studenterna presenterar sina intryck och erfarenheter från sina auskultationer vid ett seminarium. Den del av auskultationen som är kopplad till MOHO är något som studenterna gör en kort skriftlig rapport om. 

Termin 4

Det övergripande målet med Verksamhetsförlagd utbildning 1, är att studenter ska utveckla delar av kompetensen som beskrivs av Sveriges Arbetsterapeuter och utveckla sitt professionella förhållningssätt och sitta kliniska resonemang.

Kursplan: Verksamhetsförlagdutbildning 1, 7,5 hp

Kursintroduktion : Innan studenterna kommer ut till verksamheten har de haft cirka 0,5 dags introduktion då uppgifterna och den teori som uppgifterna bygger på att gå igenom. Även om det är praktiskt som gäller för närvaro/frånvaro, hur mycket tid uppgifterna kan ta, kontakta med kontaktlärare.

Personliga mål : Studenten skriver (utifrån kursens FSR) personliga mål under den första VFU-veckan. Målen ska diskuteras med handledare så att de är realistiska och relevanta för den aktuella verksamheten. De behöver inte skickas in till kontaktlärare.

Kursen innehåller två uppgifter. Syftet med dessa är att studenter ska få tillfällen att pröva kunskapen som ingått i tidigare kurser på programmet i klinisk verksamhet. Syftet är också att studenter ska utveckla en förmåga till reflektion. 

 

Uppgift 1, Kliniskt resonemang
I denna uppgift ska studenterna redogöra för de steg i arbetsterapiprocessmodellen som omfattar terapeutisk relation, aktivitetsanamnes, utredning, analys och bedömning. Syftet med uppgiften är att studenterna ska visa på en integration av arbetsterapeutisk teori i kliniskt arbete. De har blivit informerade om att denna process kan se mycket olika inom olika verksamheter, till exempel beträffande hur lång tid processen tar. Uppgiften genomförs som en skriftlig rapport.

Uppgift 2, Professionell utveckling
Syftet med denna uppgift är att studenterna ska få en grund för ett reflekterande förhållningssätt till den egna professionella utvecklingen. Uppgiften bygger på att studenterna kontinuerligt för dagboksanteckningar, som en grund för en presentation vid det avslutande seminariet. I uppgiften ingår även att identifiera ett fenomen som skulle kunna vara intressant att undersöka vidare i ett examensarbete.

Bedömningsunderlag

Det bedömningsunderlag som används är Bedömningsformulär för Arbetsterapeutstudentens yrkeskompetens i verksamhetsförlagd utbildning ( BAY).

Här är Bedömningsunderlaget

I BAY finns en sammanställningsblankett, slutbedömning, bilaga 2, som både student och handledare ska skriva under. Sammanställningsblanketten kan skickas in per "vanlig" post eller scannas in och skickas via mejl. 

Avslutande seminarium: Under kursens sista dag har studenterna ett seminarium tillsammans med kontaktlärare. Studenter och kontaktlärare träffas i grupper om cirka 6-8 personer. Studenterna presenterar då uppgift 2 för varandra. Dessa seminarier innebär ett utbyte av erfarenheter som både studenter och kontaktlärare brukar uppleva som mycket positivt.

Termin 5

Information kommer publiceras här

Termin 6

Det övergripande målet med Verksamhetsförlagd utbildning 2, 15 hp, är studenter ska uppnå den kompetens som beskrivs av Sveriges Arbetsterapeuter och tillägna sig ett förhållningssätt som överensstämmer med arbetsterapeutens etiska kod .

Kursplan: Verksamhetsförlagd utbildning 2

Kursintroduktion
Innan studenterna kommer till respektive verksamhet har de haft en dags introduktion till kursen. Vi går då igenom uppgifterna till kursen och repeterar mycket kort den teoretiska kunskapen som ligger till grund för uppgifterna.

Personliga mål
Studenten skriver (utifrån kursens FSR) personliga mål under den första VFU-veckan. Målen ska diskuteras med handledare så att de är realistiska och relevanta för den aktuella verksamheten. De behöver inte skickas in.

Uppgift 1, Verksamhetsutveckling
Denna uppgift syftar till att studenter ska lära sig ett sätt att planera verksamhetsutveckling. Uppgiften utgår från Nolans förbättringsmodell , och under planeringsarbetet ska studenten även ta hänsyn till social, ekonomisk och/eller ekologisk hållbarhet. Uppgiften påbörjas under VFU-kursen och slutförs under den allra sista kursen på programmet, Innovation och förändringsarbete i samverkan (Innovationskursen).

Studenten ska under VFU-kursen identifiera och skriva ett utvecklingsområde inom verksamheten, samt skissa på förslag på sådant som kan utvecklas eller förändras inom området.

Utvecklingsområdet kan gälla något som känns bra att utveckla inom verksamheten, eller något mer hypotetiskt verksamhet är nyfiken på att utforska möjligheter. Förändringen kan vara att införa något nytt eller att bygga vidare på något befintligt, såsom att formalisera en rutin eller evidenssäkra ett arbetssätt som redan används. Även att nedprioritera eller att sluta med något verksamhet gör i nuläget kan vara en typ av utvecklande förändring.

Studenten har ansvar för att identifiera utvecklingsområdet, och föreslå förändringsförslag. I det arbetet kan studenten ha stor nytta av att resonera med handledare och även andra arbetsterapeuter i verksamheten kring deras eventuella idéer och förslag. Kontaktlärare vid arbetsterapeutprogrammet kan också finnas med i diskussioner om lämpliga idéer. För att beskriva utvecklingsområdet och skissa på förändringsförslag ska studenter under VFU-kursen besvara de tre inledande frågorna enligt Nolans förbättringsmodell; Vad vill vi åstadkomma? Vilka förändringar kan leda till förbättring? Hur vet vi att en förändring är en förbättring?

Arbetet med uppgiften fortsätter under de tre första veckorna i Innovationskursen. Senare under innovationskursen ska presentera resultatet för den verksamhet som uppgiften utgår ifrån.

Uppgift 2, Professionell utveckling
Denna uppgift handlar om reflektion över den egna professionella utvecklingen samt också reflektion utifrån ett etiskt dilemma. Studenterna får i uppgift att föra dagbok under VFU. Utifrån dagboken ska de sedan skriva en skriftlig rapport, som innehåller en sammanfattning över reflektioner både utifrån professionell utveckling och det etiska dilemma. Reflektionerna utgör en grund för en muntlig presentation och gemensam diskussion vid det avslutande seminariet.

Bedömningsunderlag
Vi planerar att utveckla ett nytt underlag för bedömning av studenters prestation i verksamhetsförlagd utbildning. För närvarande används ett underlag, Kunskaps- och färdighetsutveckling , där dess förmåga bedöms beträffande yrkesutveckling och behov av handledning i olika aspekter av yrkesutövandet. Nivåerna går från behov av kontinuerlig handledning, tills det i huvudsak endast har behov av reflekterande handledning. I det underlag som ska skickas tillbaka till kursansvarig ingår även en sammanfattande omdöme som skriver av handledaren. Student och handledare ska båda skriva under detta omdöme. Det kan skickas in per "vanlig" post eller scannas in och skickas via mejl. Adress till kursansvarig, se nedan.

Ett annat bedömningsunderlag som finns med är Personlig Professionell Utveckling (PPU) . Det ska i första hand användas som ett diskussionsunderlag för handledare och student. Alla rubriker kan användas, men de är särskilt aktuella för VFU är Professionellt förhållningssätt och Professionellt resonemang. PPU ska inte skickas in till kursansvarig. Det kan dock vara ett underlag för diskussion även tillsammans med kontaktlärare.

Avslutande seminarium

Under kursens sista dagar har studenterna ett seminarium tillsammans med kontaktlärare. Studenter och kontaktlärare träffas i grupper om cirka 6-8 personer. Studenterna presenterar då uppgift 2 för varandra. Uppgift 3 presenteras också, men utgör ett underlag för gemensamma diskussioner. Dessa seminarier innebär ett utbyte av erfarenheter som både studenter och kontaktlärare brukar uppleva som mycket positivt.

 

 

PRAXIA

Praxia är ett digitalt system för studenter och verksamheter för planering, genomförande och uppföljning av den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, och kliniska praktiken.

Här hittar du Praxia och manueler till Praxia

 

Handledning och utbildning

Vid Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering ges handledarutbildningen Yrkesmässig handledning, 7.5 hp

Information om handledningsmodeller
Peer learning
Handledning
Tips och trix för handledning

Kontaktpersoner

VFU 1
Maria Larsson
090-786 90 93
maria.larsson01@umu.se

VFU 2
Susanne Sellin
090 – 786 55 49
susanne.sellin@umu.se

Postadress
Arbetsterapi, Biologihuset
Umeå Universitet
901 87 Umeå

Senast uppdaterad: 2025-02-21