Spikar avhandling

Bild: Erik Vesterberg

Nyhet om din avhandling

Att nå ut med nya forskningsresultat till omvärlden är en viktig uppgift för universitetet. Det bidrar till ökat intresse och förståelse för pågående forskning.

Genom den här processen lär du dig skriva om din forskning på ett populärvetenskapligt sätt och fångar vi journalisternas intresse så kan dina resultat få mediegenomslag!

Här följer två exempel på nyheter om avhandlingar som synts i lokal- och riksmedia. Hämta gärna inspiration från dem!

Fjällsjöars djup avgör fiskarnas storlek
Snusare löper ökad risk att dö i förtid

Så skriver du ett bra textunderlag

1. Rubrik. Inled med ett förslag till rubrik. Tänk på att en rubrik ska vara aktiv och att den bör förmedla det viktigaste i avhandlingen. (”AI skyndar på utvecklingen av 5G-nätet” är mycket bättre än ” Metoder för diagnostik i mobila nätverk”.)

2. Ingress. Första stycket, ingressen, bör innehålla den eller de centrala slutsatserna av ditt arbete.

3. Resultat. Sammanfatta dina viktigaste resultat. Har du upptäckt något nytt? Hur bidrar avhandlingen till att öka kunskapen inom ditt forskningsområde?

4. Nytta. Vilka kan ha nytta av dina forskningsresultat? Hur kan de komma att användas i praktiken? Detta är viktigt och det som journalister och allmänheten främst är intresserade av, så lyft detta tidigt i texten, helst redan i rubrik eller ingress.

5. Språk. Använd så enkel svenska som möjligt! Undvik eller förklara fackuttryck. Undvik förkortningar. Tänk på att du nu skriver för en utomvetenskaplig krets, för den vanliga tidningsläsaren. Begrepp som är självklara för dig kan vara helt obegripliga för andra. Testa därför gärna texten på en person som inte är expert på ditt ämnesområde, till exempel farmor eller en tonåring i din omgivning.

6. Fakta om dig. I ett särskilt stycke på slutet kan du ange var du vuxit upp, studerat och/eller arbetat tidigare om du vill.

7. Textlängd. Underlaget bör vara cirka 2 500 till 3 000 tecken inklusive blanksteg.

Ytterligare material att ta med

1. Basfakta om disputationen. Skrivs på följande sätt:

Fredagen den 13 oktober försvarar Åsa Johansson, Institutionen för fysik vid Umeå universitet, sin avhandling med titeln Störningar i immun- och hormonsystem vid dystrophia myotonica. Disputationen äger rum klockan 13.00 i Sal B, 9 tr, Tandläkarhögskolan. Opponent är professor Sigbritt Werner, Huddinge sjukhus.

2. Elektronisk publicering. Uppge den länk som din avhandling fått i universitetsbibliotekets databas DIVA.

3. Kontaktuppgifter. Stycket med kontaktuppgifter ska innehålla ditt mobilnummer och din e-postadress.

4. Foto. Bifoga en skarp och högupplöst porträttbild med neutral bakgrund som är fri att använda. Har du ingen bra bild kan du utan avgift boka porträttfotografering i studio hos Kommunikationsenheten. (Obs! Gör detta i god tid.) Det passar även bra att skicka med en fält- eller laboratoriebild.

Redigering och publicering

Vi redigerar ditt underlag enligt journalistiska principer och formar det till en nyhetsartikel som vi skickar dig för kommentarer och korrektur. Inget publiceras förrän du läst och godkänt innehållet.

Pressmeddelande

Om vi bedömer att nyheten har tillräckligt stort allmänintresse skickar vi även ut den i form av ett pressmeddelande till media. Detta är lämpligt att göra cirka en vecka före disputationen. Vi bestämmer ett datum tillsammans och det är då viktig att du är tillgänglig för journalisters frågor.

Mejla utkastet till text och övrigt material till:
medfak-info@umu.se

/Forskningskommunikatörer vid Kansliet för medicin