"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Obligatoriska kurser

Forskarutbildningen består av en fakultetsgemensam del och en individuell del.

Den gemensamma delen utgörs av ett forskarutbildningsprogram i medicinsk vetenskap som omfattar 25 hp. För doktorsexamen krävs poänggivande moment om minst 30 hp.

Obligatoriska kurser/moment

Fakultetsgemsamma forskarutbildningsprogrammet 25 hp, gäller för samtliga doktorander:

  • Presentation vid minst en nationell/internationell konferens (1,5 hp), gäller för samtliga doktorander
  • Kurs i försöksdjurskunskap, om forskning med försöksdjur ingår i avhandlingsprojektet
  • Kurs i Good Clinical Practice (GCP), om klinisk humanforskning ingår i avhandlingsprojektet
  • Kurs i statistik, om statistisk analys ingår i avhandlingsprojektet
  • Kurs i kvalitativ metod, om kvalitativ analys ingår i avhandlingsprojektet

För att uppnå de individuella lärandemålen kan ytterligare ämnesspecifika utbildningsmoment krävas, såsom valbara forskarutbildningskurser, aktivt deltagande i institutionens seminarier och journal clubs, ytterligare presentation vid nationell/internationell konferens, forskningsvistelse vid annat lärosäte samt deltagande i högskolepedagogisk utbildning. Beslut om ämnesspecifika utbildningsmoment sker i samråd mellan doktorand, handledare och examinator och dokumenteras i den individuella studieplanen.

Valbara poänggivande moment kan omfatta:

  • forskarutbildningskurser, interna och externa, ger den poäng som respektive kurs är poängsatt till
  • aktivt deltagande i institutionernas seminarier och journal clubs, vilket totalt kan ge 3,5 hp
  • deltagande i nationella/internationella konferenser med egen presentation ger 1,5 hp per konferens, max 6 hp totalt forskningsvistelse hos forskargrupp vid annat universitet ger 1,5 hp per vecka
  • forskningsvistelse hos forskargrupp vid annat universitet ger 1,5 hp per vecka
  • deltagande i högskolepedagogisk utbildning (UPLs kurser eller motsvarande) ger 1,5 hp per vecka, max 6 hp totalt. Att som doktorand undervisa studenter är däremot inte poänggivande.

Forskarutbildningsprogrammets struktur

Programmets mål är att stödja den individuella progressionen mot examensmålen, erbjuda möjligheter till utbyte över ämnes- och institutionsgränser, och erbjuda en forskarutbildning på lika villkor. Programmet är byggt på tre olika nivåer: kull-, basgrupps- respektive individnivå.

Aktiviteterna på kullnivå består företrädesvis av obligatoriska kurser enligt programmets schema. Syftet med kullnivån är att stödja den individuella progressionen genom att ge en kunskapsbas rörande generisk kunskap och färdigheter och gemensamma perspektiv för alla doktorander.

Basgruppsnivån består av grupper om ca. 8 studenter inom samma kull som följs åt under programmets gång. Basgruppsnivån erbjuder en konkret plattform för ett tvärvetenskapligt utbyte. Syftet är att stödja den individuella progressionen genom tillämpning och fördjupning av kunskap och färdigheter som introduceras i kurser, och där dialog kring doktorandernas vetenskapliga produkter och utmaningar kan ske i samspel med andra doktorander. Basgrupperna träffas utanför kurstid 1-4 gånger per termin enligt ett flexibelt schema. Basgruppsträffarna sker i seminarieform med ett förutbestämt innehåll och med utgångspunkt i de vetenskapliga arbeten som doktoranderna producerar.

Individnivån motsvarar respektive doktorands individuella forskarutbildning som företrädesvis sker på respektive institution, med syftet att ge specialiserad ämnes- och metodkunskap inom forskningsområdet. Inom programmet ingår endast ett poänggivande moment på individnivå i form av ett pre-doc-utbyte. Individnivån är emellertid en viktig utgångspunkt för aktiviteterna på kull- och basgruppsnivå, och är såtillvida formativ för forskarutbildningsprogrammets struktur och innehåll.

Översikt av programmets innehåll

Forskarutbildningsprogrammets innehåll utgår från nationella och lokala lärandemålen. Innehållet kan översiktligt beskrivas utifrån tre sammanflätade pedagogiska teman: hållbar utveckling, tvärvetenskaplig kompetens, och kunskapstranslation.

Stadium I På inledande kurs introduceras doktoranderna till arbetsformerna för programmet och basgruppsarbetet, och innehållsmässigt till vetenskapsfilosofi, hållbar utveckling, vetenskaplig metodik och vetenskaplig kommunikation. Under påföljande basgruppsträffar sker en fördjupning av dessa teman. Stadium I innefattar även en kurs i forskningsetik. Basgruppsträffar fokuserar på presentation och diskussion av doktorandprojekt.

Stadium II fokuserar på olika former av vetenskaplig kommunikation och samspel, som introduceras i kurser i akademiskt skrivande och muntlig presentationsteknik. I dessa kurser kommer även färdigheten i att ge och ta feedback behandlas. Vid basgruppsträffarna kommer doktorander lägga fram artikelmanuskript i sina basgrupper för presentation och diskussion. Inför mittseminarium kommer basgruppsaktiviteterna bestå av övningspresentationer, där doktoranderna även agerar granskare på varandras muntliga presentationer och skriftliga sammanfattningar. Återkopplingen kan i olika grad handla om det specifika vetenskapliga innehållet i texterna respektive generiska synpunkter på den akademiska texten och presentationen.

Doktoranderna genomför också ett s.k. pre-doc-utbyte i en annan vetenskaplig miljö än sin heminstitution. Detta kan förläggas närsomhelst under programmets gång, men med kursfri termin under stadium II för att ge särskilt utrymme för detta moment. Predoc-utbytet kan genomföras antingen genom ett individuellt anordnat utbyte vid annat lärosäte inom eller utanför Sverige, eller utbyte med annan basgruppsmedlems institution motsvarande sammanlagt minst 1 vecka på helfart. Pre-doc-utbytet vid annat lärosäte ger möjlighet till att stödja internationalisering.

Stadium III fokuserar på aktiviteter som är relevanta inför avhandlingens slutförande, disputation och tiden efter disputation genom kurser i ansökningsskrivande respektive kunskapstranslation . Under basgruppsarbetet kommer idéer och tidiga utkast för framtida ansökningar läggas fram och diskuteras, samt förberedelser inför slutförandet av avhandlingen, med fokus på struktur och generellt innehåll i kappa.

Individuella forskarutbildningskurser

Tillträde, urval till kurser och andra poänggivande moment

Poänggivande moment omfattande minst 5 hp utöver forskarutbildningsprogrammet krävs för att uppnå minst 30 hp totalt.

För att uppnå de individuella lärandemålen kan ytterligare ämnesspecifika utbildningsmoment krävas, såsom valbara forskarutbildningskurser, aktivt deltagande i institutionens seminarier och journal clubs (max 3,5 hp), ytterligare presentation vid nationell/internationell konferens, forskningsvistelse vid annat lärosäte samt deltagande i högskolepedagogisk utbildning. Beslut om ämnesspecifika utbildningsmoment sker i samråd mellan doktorand, handledare och examinator och dokumenteras i den individuella studieplanen.

I utbildning på forskarnivå ingår poänggivande moment om minst 30 högskolepoäng (hp) för doktorsexamen. De uppnås genom deltagandet i fakultetens forskarutbildningsprogram, obligatoriska forskarutbildningskurser och andra poänggivande aktiviteter:

  • Forskarutbildningskurser, interna och externa, ger den poäng som respektive kurs är poängsatt till. Aktivt deltagande i institutionernas seminarier och journal clubs, vilket totalt kan ge 3,5 hp.
  • Deltagande i nationella/internationella konferenser med egen presentation ger 1,5 hp per konferens, max 6 hp totalt.
  • Forskningsvistelse hos forskargrupp vid annat universitet ger 1,5 hp per vecka.
  • Deltagande i högskolepedagogisk utbildning (UPLs kurser eller motsvarande) ger 1,5 hp per vecka, max 6 hp totalt. Att som doktorand undervisa studenter är däremot inte poänggivande.

Tillgodoräknande

I Ladok registreras endast kurs på forskarnivå som är tagen vid Umeå universitet efter antagning till utbildning på forskarnivå som en forskarutbildningskurs. Alla övriga kurser och aktiviteter hanteras som tillgodoräknanden. Det är doktoranden som ansvarar för att upprätta och lämna in ansökan om tillgodoräknande. För mer information se Handläggningsordning för tillgodoräknande av utbildning på forskarnivå vid Medicinska fakulteten.

För tillgodoräknanden som ansöks om och beslutas i samband med antagning till utbildning på forskarnivå gäller en särskild ordning som framgår av Antagningsordning för utbildning på forskarnivå vid Umeå universitet.

Tillgodoräknande

Denna handläggningsordning är fastställd av FUT 2016-10-11 och gäller för samtliga tillgodoräknanden av utbildning på forskarnivå förutom de som beslutas i samband med antagning till utbildning på forskarnivå. Denna handläggningsordning är fastställd av FUT 2016-10-11 och gäller för samtliga tillgodoräknanden av utbildning på forskarnivå förutom de som beslutas i samband med antagning till utbildning på forskarnivå.

Bakgrund

Enligt högskoleförordningen (1993:100) 6-8 §§ ska en högskola efter ansökan från student pröva om tidigare utbildning eller utbildning vid annan högskola kan godtas för tillgodoräknande. För utbildning på grund- och avancerad nivå har rektor fastställt en handläggningsordning för hantering av tillgodoräknande. För utbildning på forskarnivå saknas dock en motsvarande universitetsgemensam ordning. Oavsett utbildningsnivå gäller dock samma bestämmelser i fråga om tillgodoräknande, därutöver gäller även samma förvaltningsrättsliga regler om till exempel inkommen handling, beslutsfattande, expediering av beslut med mera.
 
Denna handläggningsordning syftar till att säkerställa att fakultetens hantering av tillgodoräknande på forskarnivå lever upp till samtliga tillämpliga regler och bestämmelser som framgår av högskoleförordningen (1993:100) och förvaltningslagen (1986:223) som gäller i fråga om tillgodoräknande.

I studiedokumentationssystemet Ladok registreras endast kurs på forskarnivå som är tagen vid Umeå universitet efter antagning till forskarutbildning som en forskarutbildningskurs. Alla övriga kurser och aktiviteter hanteras som tillgodoräknanden.

Undantag

För tillgodoräknanden som ansöks om och beslutas i samband med antagning till utbildning på forskarnivå gäller en särskild ordning som framgår av kapitel 5 i Antagningsordning för utbildning på forskarnivå vid Umeå universitet.

Handläggningsordning

Ansökan

Det är doktoranden som ansvarar för att upprätta och lämna in ansökan om tillgodoräknande. För ansökan ska avsedd blankett användas. Blanketten finns både på svenska och engelska. På blanketten ska doktoranden fylla i vilken kurs, eller motsvarande, som tillgodoräknandet ska grundas på, i förekommande fall svensk eller engelsk översättning av kursens benämning, kursens omfattning i antalet högskolepoäng/ECTS, vid vilket lärosäte och land som kursen är examinerad, datum för kursen, samt om kursen ska tillgodoräknas som en specifik kurs vid Umeå universitet eller som högskolepoäng inom ett ämne på forskarnivå.

I det fall kursen som tillgodoräknandet grundas på ersätter en obligatorisk kurs i den allmänna studieplanen ska alternativet tillgodoräknande gentemot kurs användas. I alla andra fall ska tillgodoräknande av högskolepoäng inom ämne på forskarnivå användas.

Till ansökan ska doktoranden bifoga kopia på kursbevis eller motsvarande, samt de övriga handlingar som doktoranden vill åberopa i ärendet. Doktoranden undertecknar därefter ansökan med namnteckning och aktuellt datum. Ansökan lämnas sedan till institutionsadministratören.

Mottagande av ansökan

När ansökan inkommit till Umeå universitet ska det noteras på blanketten vilket datum samt vem som har mottagit ansökan.

Institutionsadministratören ansvarar för att därefter remittera ansökan till berörd examinator för yttrande.

Examinators beslut

Examinatorn ska på blanketten fylla i huruvida tillgodoräknandet tillstyrks, alternativt helt eller delvis avslås. Vid avslag ska examinatorn motivera beslutet. Vid delvis avslag ska examinatorn specificera vilka delar av ansökt tillgodoräknande som tillstyrks respektive avslås, samt lämna en motivering för avslaget. Examinatorn undertecknar därefter blanketten med namnteckning och aktuellt datum.

Inrapportering i Ladok

Institutionsadministratören ansvarar sen för att dokumentera beslutet i Ladok om ansökan helt eller delvis tillstyrks. Examinatorn ska även godkänna och underteckna avsedd arkivlista för Ladok. Institutionsadministratören noterar på blanketten vilket datum tillgodoräknandet är slutgiltigt dokumenterat i Ladok.

Expediering av beslut

När beslutet är slutgiltigt dokumenterat i Ladok ansvarar institutionsadministratören för att samtliga handlingar i ärendet arkiveras enligt särskild ordning, samt att beslutet expedieras till doktoranden. Expedieringen sker i form av en kopia av den undertecknade blanketten där beslutet framgår tillsammans med aktuellt Ladok-utdrag. Institutionsadministratören ska på blanketten dokumentera vilket datum som beslutet expedierades.

Enligt högskoleförordningen (1993:100) 12 kap. 2 § är beslut om tillgodoräknande ett sådant beslut som går att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan, ÖNH. Doktoranden har därför rätt, om beslutet helt eller delvis har gått doktoranden emot, och doktoranden anser att beslutet är felaktigt, att överklaga beslutet. Det beslut som expedieras till doktoranden ska därför innehålla en överklagandehänvisning.

Rutiner vid anmälan till kurser inom utbildning på forskarnivå

Kurser inom forskarutbildningsprogrammet

Vid ansökan om antagning anger doktoranden när hen avser att starta forskarutbildningsprogrammet. Doktoranden blir då automatiskt kallad till den första kursen ”Gemensamma utgångspunkter i teori, metodologi och praktik i medicinsk vetenskap”. Därefter kallas doktoranden till kurserna i den ordning som de ges.

Om doktoranden av något skäl inte fullgör en kurs i beslutad ordning är det upp till doktoranden att anmäla sig till kursen. Anmälan kan ske till vårens kurser senast 15 januari och till höstens kurser senast 1 september årligen. Anmälan görs till foutb@adm.umu.se

Kurser som annonseras i kurskatalogen och som ges av institutionerna

Anmälan till de kurser som finns i kurskatalogen sker enligt instruktionerna på denna sida. Här annonseras också sista anmälningsdatum för vårterminens respektive höstterminens kurser.

 

 

 

 

Kontaktpersoner

Gunilla Mårald
Fakultetssamordnare
E-post
E-post
Telefon
090-786 71 78
Anna Gåfvels Karlsson
Fakultetssekreterare
E-post
E-post
Telefon
090-786 53 37
Senast uppdaterad: 2024-12-12