"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Interprofessionellt lärande

Bild: Ida Åberg

Interprofessionellt lärande, IPL

Studenter vid fakultetens alla grundutbildningar genomför vid tre tillfällen under sin utbildning fakultetsgemensamma interprofessionellt lärande (IPL)-moment. Här kan du läsa mer om vad IPL innebär och vad de tre momenten innehåller.

Interprofessionellt lärande handlar om att två eller fler professioner lär med, av och om varandra för att skapa ett effektivare samarbete, bättre kommunikation och i förlängningen en ökad säkerhet. Forskning visar att om professioner arbetar tillsammans i team så begås färre misstag, kvalitén ökar, arbetsmiljön upplevs positivare och nöjdheten ökar även hos mottagaren av teamets tjänster.

Medicinska fakulteten genomför tre obligatoriska fakultetsgemensamma IPL-moment som alla studenter på våra grundutbildningar deltar i.

I alla momenten finns en gemensam nämnare, nämligen hälsa.

3 moment

Forskaren och läkaren Magnus Domellöf lyssnar på hjärtat på en bebis.
Bemötande

Första momentet handlar om bemötande och värdegrund under studietiden men även i den kommande professionen.

Flicka med flätor sitter i rullstol framför byggnad.
Hälsa vid sjukdom/funktionsnedsättning

Fokus är professioners samverkan för uppnå hälsa för individer/grupper vid sjukdom/funktionsnedsättning.

Bild på Hundspann
Hälsopromotion

Det tredje momentet fokuserar på hälsopromotion.

Mer om Hållbar utveckling

I alla IPL-moment övar studenter på flera nyckelkompetenser inom hållbar utveckling; integrerad problemlösningskompetens, intra- och interpersonell kompetens och även förutseendekompetens.

De effekter IPL för med sig stämmer även väl med agenda 2030 mål tre, som handlar om god hälsa och välbefinnande.

Senast uppdaterad: 2025-03-31