Uppdragsutbildning: Att undervisa i ämnet makt, normer och kön på gymnasial nivå

Under höstterminen 2024 erbjuder Umeå universitet lärarfortbildning i ämnet makt, normer och kön.

Ett nytt ämne, makt, normer och kön, kommer att erbjudas inom gymnasieskolan, den anpassade gymnasieskolan och inom komvux från hösten 2025. Ämnets innehåll bygger på läroplanens skrivningar om elevers lika rättigheter och möjligheter oberoende av könstillhörighet och att alla typer av diskriminering ska förebyggas och mötas med kunskap och aktiva åtgärder. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om maktordningar och hur normer om bl.a. kön kan påverka människors livsval och handlingsutrymme. Ämnet kommer att kunna erbjudas i programfördjupningen för alla nationella program inom gymnasieskolan och den anpassade gymnasieskolan, men också som ett individuellt val.

Lärare som idag är behöriga att undervisa i något gymnasialt ämne behöver 30 högskolepoäng inom genusvetenskap för att kunna bli behöriga att undervisa i ämnet. Hösten 2024 erbjuder Umeå universitet en behörighetsgivande kurs i Att undervisa i ämnet makt, normer och kön för denna målgrupp.

Att undervisa i ämnet makt, normer och kön, bas II, 7,5 hp

Kursdatum: 2024-09-16 till 2024-12-22