Uppdragsutbildning: Att undervisa artificiell intelligens på gymnasial nivå

Under höstterminen 2024 erbjuder Umeå universitet lärarfortbildning i artificiell intelligens.

Hösten 2024 kommer gymnasieskolor och utbildningsanordnare inom komvux kunna erbjuda det nya ämnet artificiell intelligens (AI). Ämnet kommer främst fokusera på AI-utvecklingen ur ett samhällsperspektiv men även ge eleverna möjlighet att lära sig att använda AI för problemlösning. Ämnet kommer att kunna erbjudas i programstrukturen för det naturvetenskapliga programmet och teknikprogrammet. Elever som inte läser något av de två programmen kan välja ämnet som individuellt val.

Lärare som idag är behöriga att undervisa i teknik, matematik, programmering, gränssnittsdesign eller webbutveckling behöver 15 högskolepoäng inom artificiell intelligens för att kunna bli behöriga att undervisa i ämnet.

Utbildningen riktar sig till lärare på gymnasial nivå som är behöriga i matematik, gränssnittsdesign, teknik, programmering eller webbdesign.

Två kurser

Att undervisa artificiell intelligens på gymnasial nivå – samhällsperspektiv, 7,5 hp
Kursdatum: 241007-241206
Kursplan