Fritidshemmet och del fyra i läroplanen
Fritidshemmet fick en egen del i läroplanen 2016, del fyra. Maria har i sin forskning analyserat alla kommentarer som inkom till Skolverket under formuleringsprocessen. Analysen visar vilka områden som kommenterades mest och vilka åsikter som framkom. Utifrån de teman som identifierats i formuleringsprocessen har sedan två fritidshem i tre olika kommuner studerats. I fallstudierna har fokus varit hur rektorer och fritidspersonal tolkar och använder sig av läroplanens del fyra i fritidshemmets verksamhet.
Maria Norqvist är doktorand i pedagogiskt arbete vid institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. Maria har 20-årig yrkeserfarenhet som fritidspedagog/lärare i fritidshem. Forskningen inom ramen för hennes avhandlingsprojekt fokuserar fritidshemmets del i läroplanen som trädde i kraft 2016. Avhandlingen omfattar formuleringsprocessen av läroplanens del fyra för fritidshemmet samt hur läroplanstexten tolkas och realiseras i fritidshemmets praktik.