INLEDNING
AI i skolan – Nulägesrapport samt lärdomar och reflektioner från diskussioner med lärare
AI fortsätter att vara ett aktuellt ämne sedan ett par år tillbaka. Det är lättillgängligt, blir ständigt smartare och blir alltmer nyttigt i arbetet för lärare och elever. Den här föreläsningen har två delar. I den första ger jag en översiktlig nulägesrapport om hur generativ AI kan användas i skolan idag för att gynna undervisning, bedömning och lärande. Dessutom erbjuds en glimt om vad den närmsta framtiden tycks ha att erbjuda. I den andra delen av föreläsningen delar jag med mig av lärdomar och reflektioner från en nystartad kurs om AI i skolan, riktad mot yrkesverksamma lärare. Vad har framkommit i diskussioner och övningar med kursdeltagarna som bidrar med ytterligare perspektiv på AI:s roll i skolan? Är det något som överraskar? Föreläsningen avrundas med en påminnelse om att regelbundet testa AI själv för att utforska hur du bäst kan nyttja dess många styrkor utifrån din egen unika kombination av intressen, erfarenheter och förutsättningar.
Jonathan Wedman är excellent lärare, forskare och lektor i beteendevetenskapliga mätningar vid Umeå universitet. Med en förkärlek för provkonstruktion och psykometri är han specialiserad på bedömning i en utbildningskontext. Hans forskning berör framför allt kvalitetsgranskning av storskaliga mätningar, och då särskilt högskoleprovet. I sin undervisning är han i stället mer praktiknära och fokuserar på att stödja lärare i grundskola, gymnasium och högre utbildning genom att synliggöra och beskriva verktyg, metoder och tillvägagångssätt för en högkvalitativ bedömningspraktik. Sedan hösten 2022 har han dessutom lett åtskilliga föreläsningar, seminarier, workshoppar och fortbildningsdagar om AI i utbildning.