"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Bild: Johnér Bildbyrå AB, Plattform

Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området (FU)

Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området (FU) drivs av Lärarhögskolan och inkluderar forskarstuderande och handledare från hela universitetet. Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området verkar för att skapa en kreativ och sammanhållen forskarutbildningsmiljö i utbildningsvetenskap vid Umeå universitet.

Forskarskolans verksamhet är öppen för alla forskarstuderande vid Umeå universitet som intresserar sig för utbildningsvetenskaplig forskning. Om du är doktorand och bedriver forskning av relevans för det utbildningsvetenskapliga området är du och dina handledare därför hjärtligt välkommen att delta i forskarskolans arrangemang.

Om forskarskolan

Information om forskarskolan och ledningsgruppen

Doktorandprojekt vid forskarskolan

Läs mer om pågående eller avslutade doktorandprojekt

För forskarskolans doktorander

Här hittar du som är doktorand vid FU information om aktuella kurser, lärplattformar mm

FU:s skriftserie

Skriftserie för Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området

De senaste nyheterna

Jenny Bergström
”Engelska för alla?”

Ny avhandling om att undervisningen i engelska glöms bort för nyanlända ungdomar i Sverige.

Porträtt på Lina Varg, Anknuten som doktorand vid Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Umeå universitet
Avhandling om NO utsedd till Lärarpanelens favorit

Avhandlingen undersöker hur undervisningen i NO-ämnen på mellanstadiet ser ut och hur har förändrats över tid.

Pär Sehlström
Skrivande och läsförmåga spelar stor roll för gymnasielevers betyg

Ny avhandling lyfter vilka faktorer som krävs för att öka gymnasieelevers chanser att klara sina studier.

Nyheter

”Engelska för alla?”
Publicerad: 2025-02-17

Ny avhandling om att undervisningen i engelska glöms bort för nyanlända ungdomar i Sverige.

Avhandling om NO utsedd till Lärarpanelens favorit
Publicerad: 2024-11-13

Avhandlingen undersöker hur undervisningen i NO-ämnen på mellanstadiet ser ut och hur har förändrats över tid.

Skrivande och läsförmåga spelar stor roll för gymnasielevers betyg
Publicerad: 2024-10-23

Ny avhandling lyfter vilka faktorer som krävs för att öka gymnasieelevers chanser att klara sina studier.

Varierad användning och repetition av vokabulär i pedagogiska material och undervisning stärker ordförrådsutveckling i engelska
Publicerad: 2024-10-14

Ny avhandling har viktiga implikationer för utvecklingen av både pedagogiska material och lärarutbildning.

Senast uppdaterad: 2024-08-20