"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Handbok för handledare inom lärarutbildningen och SYV-programmet

Inledande information

Om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och praktik

Benämningar: inom lärarutbildningen talar man om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och inom Studie- och yrkesvägledarprogrammet talar man om praktik.

Den verksamhetsförlagda utbildningen och praktiken utvecklar samspelet mellan teori och praktik i utbildningen, stärker utbildningens yrkesinriktning och kopplar de ämnesteoretiska studierna till verksamheten.

Lärarutbildningen innehåller sammanlagt 30 hp VFU och är uppdelad på två till fem perioder, beroende på program. Studenten tar under handledning successivt ett allt större ansvar för att planera, genomföra och utvärdera undervisning för att i slutet av utbildningen kunna ta ett självständigt ansvar.

Den verksamhetsförlagd utbildningen regleras i Förordning (2021:1335) om utbildning till lärare och förskollärare samt i lokala regelverk och styrdokument såsom kursplanerna för respektive VFU-kurs.

Inom Studie-och yrkesvägledarprogrammet finns två praktikperioder. Den första ligger i termin 3 och görs företrädesvis inom grundskolans åk 7-9. Den andra, avslutande praktikperioden ligger i termin 6 och görs företrädesvis i gymnasieskolan eller vuxenutbildningen. Praktikperioder regleras av lokala regelverk och styrdokument såsom kursplanerna för respektive praktikkurs.

För varje VFU/praktikperiod finns en utsedd kursansvarig lärare som ansvarar för information om och för kursens genomförande. Ett 20-tal institutioner medverkar i VFU/praktikkurserna.

Det finns också avtal mellan Lärarhögskolan och skolhuvudmän som Lärarhögskolan samverkar med. Dessa avtal tydliggör bland annat vilka åtaganden ni som skolhuvudman respektive universitetet har när det gäller den verksamhetsförlagd utbildningen/praktiken. Lärarhögskolan har avtal med ett 20-tal skolhuvudmän.

Ditt uppdrag som handledare

Om uppdraget

Syftet med denna handbok är att du som handledare ska hitta information som stödjer dig i arbetet med uppdraget.

Du har rollen som reflektionspartner och ansvarar för att handleda och stödja lärarstudenten för att denne ska kunna utveckla kunskaper och färdigheter kring alla förväntade studieresultat som kursplanen för den aktuella VFU-/praktikperioden innehåller. Som handledare ska du, genom att ge studenten ett växande ansvar för de arbetsuppgifter som ingår i uppdraget, möjliggöra studentens professionsutveckling. Du ska också bidra till studentens kunskaper och förståelse för förskolans/skolans/verksamhetens hela uppdrag och grundläggande värderingar.

I början av VFUn/praktiken gör du tillsammans med studenten upp en plan för periodens innehåll. Ni ska ha kontinuerligt inplanerad tid för handledning, där även ett avslutande utvärderingssamtal vid VFU-/praktikkursens slut ingår. I de flesta kurser bidrar du också med ett ifyllt bedömningsunderlag som snarast efter avslutad VFU/praktik skickas till hänvisad person, oftast kursansvarig eller besökande lärare. Denna bedömning är en av de delar som ligger till grund för universitetslärarens examination. Allt detta beskrivs under nästkommande flikar.

En viktig sak för dig som handledare att sätta dig in i är programstrukturen och VFU/praktikperiodernas positioner i den utbildning som studenten går, se gärna

Utbildningsprogram vid Lärarhögskolan

En student kan ha flera handledare men då ska en av dessa ha huvudansvaret för studentens VFU/praktik. Vanligt förekommande är att en student kan ha en handledare i vardera ämne om studenten ska göra VFU i två ämnen parallellt.

Studenter kan även efter samråd med utbildningssamordnaren placeras i par. Inom Studie- och yrkesvägledarprogrammet är parplaceringar vanligt förekommande.

Som handledare kommer du också att bli inbjuden till en årligt återkommande VFU-dag på universitetet på hösten och en digital VFU-eftermiddag på våren. Olika aktuella teman rörande professionsutveckling berör under dessa tillfällen.

Vid eventuella frågor kan du alltid kontakta kursansvarig lärare (om frågorna rör innehållet i VFUn eller studentens prestation eller dyl) alternativt VFU-samordnaren (om frågorna rör själva placeringen mm).

Information till dig som handledare inför VFU/praktik

De kursansvariga lärarna inom Lärarhögskolan ansvarar för att förse dig med all nödvändig information om VFUn/praktiken och om uppdraget som handledare inom kursen. Informationen ska vara dig tillhanda senast två veckor innan kursstart. Många kursansvariga bjuder också in till digitala handledarträffar. Det är viktigt att du prioriterar att delta i dessa.

Plan för VFU-/praktikperioden och handledning

Studenten ansvarar för att ta kontakt med dig som handledare i god tid före VFU-/praktikperiodens början. Om studenten mot förmodan inte har hört av sig senast en vecka före VFU-/praktikperiodens start tar du kontakt med VFU-samordnaren i din kommun/skola som då kontaktar Lärarhögskolan. För kännedom: dina kontaktuppgifter läggs in i Lärarhögskolans placeringsverktyg Studieplansverktyget/Valwebben av VFU-samordnaren så att studenten får tillgång till dem och kan ta kontakt med dig.

När du tar emot studenten håller du ett introduktionssamtal. Om det finns möjlighet att träffa studenten före VFU-/praktikperioden startar är det naturligtvis bra. Informera gärna studenten redan då om vad som gäller angående allergier samt sekretess och tystnadsplikt mm. Gå också igenom den handlingsplan som ska finnas på förskolan/skolan/arbetsplatsen (se gärna flik nedan).

Du och studenten gör tillsammans upp en plan för VFU-/praktikperioden. Här ingår tider för deltagande i barngrupp/klass samt ansvar för genomförande av undervisning och tid för förberedelser, utvärdering och uppföljning. Den ska också ge utrymme för auskultation i verksamheten.

Planen ska även ange tid för studenten att genomföra sina VFU-/praktikuppgifter samt tillfällen för er att träffas för handledningssamtal. Studenten ska delta i samtliga arbetsuppgifter som du som lärare/studie- och yrkesvägledare har. Det innefattar exempelvis olika träffar med hela personalgruppen eller arbetslaget och i förkommande fall utvecklingssamtal, föräldramöte, elevvårdskonferens, kompetensutveckling, seminarier mm. Lämpligt är att göra en långsiktig övergripande plan för periodens alla veckor och sedan kontinuerligt planera veckovis.

Handledningstillfällena kan vara kortare samtal men de ska även vara längre inplanerade och väl förberedda träffar för att ge möjlighet till fördjupad handledning. Under handledningssamtalen ska ni använda er av bedömningsunderlaget/motsvarande som utgångspunkt. Det är viktigt att ni fokuserar på studentens styrkor men också på vad hen behöver vidareutveckla. Samtalen bör formas utifrån ett formativt och stödjande syfte. Du och studenten kommer överens om hur innehållet i era samtal ska dokumenteras.

Handlingsplan

Från och med höstterminen 2024 ska alla skolor och förskolor som tar emot studenter upprätta och arbeta enligt en handlingsplan för VFU/praktik. Syftet med handledningsplanen är att det ska bli tydligt vad introduktionen av studenten ska innehålla och vad studenten ska få ta del av under sin VFU/praktik, samt att tydliggöra ansvarsfördelningen vem som gör vad i mottagandet och genomförandet av VFUn/praktiken. Om du inte redan har fått tillgång till handlingsplanen som gäller för din förskola/skola/verksamhet, kontakta rektor/chef alternativt VFU-samordnaren.

Examination av VFU/praktik

Utsedd universitetslärare examinerar studenten utifrån alla praktiska och teoretiska delmoment i kursen. I de flesta kurser examineras studenten bland annat genom VFU-/praktikbesök med tillhörande trepartssamtal samt skriftliga VFU-/praktikuppgifter som studenten lämnar in. I förekommande fall väger examinator också in det bedömningsunderlag som du lämnar in, i bedömningen av studentens prestation.

Examinationen av VFU/praktik begränsas vanligtvis till två tillfällen. Om en student blir underkänd två gånger på samma VFU/praktikkurs, kan studenten inte fullfölja sin utbildning.

VFU-/praktikbesök och trepartssamtal

I de flesta VFU-/praktikkurser genomförs ett VFU-/praktikbesök av en universitetslärare som observerar när studenten genomför ett eller flera undervisningstillfällen. Efter besöket genomförs ett trepartssamtal (behöver inte ske i direkt anslutning till själva VFU-/praktikbesöket). Vid detta samtal medverkar du som handledare, studenten och universitetsläraren. Det övergripande syftet med samtalen är att studenten ska värdera sin professionsutveckling och relatera detta till sina teoretiska kunskaper.

Som förberedelse inför trepartssamtalet ska du och studenten tillsammans reflektera kring studentens utveckling utifrån kursplanens mål/bedömningsunderlaget. Reflektionerna skrivs in i bedömningsunderlaget (i förekommande fall) av dig som handledare och belyses vid trepartssamtalet.

Innehåll och struktur för trepartssamtal hittar du i det bedömningsunderlag som är aktuellt för kursen, längst bak i dokumentet alternativt i den information du har fått av kursansvarig lärare.

Bedömningsunderlag

För de flesta kurser finns ett bedömningsunderlag som du som handledare ska fylla i, i slutet av kursen och skicka till ansvarig universitetslärare tillika examinator.

Bedömningsunderlaget bör användas:

  • inför mottagande av studenten,
  • för samtal mellan dig som handledare och studenten
  • inför och under trepartssamtal
  • som underlag för bedömning efter avslutad VFU.

Du ska dokumentera antalet undervisningstillfällen som studenten har genomfört och skriva in detta i bedömningsunderlaget.

Närvaro och frånvaro vid VFU/praktik samt vikariat

Om studenten går en heltidsutbildning ska studenten vara på förskolan/skolan/arbetsplatsen 40 timmar per vecka. Om du som handledare arbetar deltid ska studenten förses med arbetsuppgifter för övrig tid och det ska även finnas en utsedd ansvarig person för studenten under den tiden.

Om en student är frånvarande med upp till två dagar under en VFU/praktikperiod ska dessa dagar tas igen. Vid tre eller flera dagars frånvaro ska kursansvarig eller besökande lärare kontaktas och hen beslutar om komplettering.

Om du som handledare blir sjuk eller av annan anledning är frånvarande ska ersättare finnas på förskolan/skolan/arbetsplatsen. För denna eventuella händelse ska beredskap finnas.

VFU/praktik är obligatorisk och studenten tillåts därför inte vikariera.

Handledarutbildning

Lärarhögskolan rekommenderar alla handledare att gå handledarutbildningen.

För mer information om handledarutbildningen för lärarutbildningen

Ersättning för handledning

För handledning under VFU/praktik utgår ersättning med 184 kr per student och dag. Beloppet gäller för 2024 och justeras årsvis baserat på statens pris- och löneomräkningsindex.

För students frånvaro som anmälts mindre än två veckor innan VFU-/praktikperiodens början utgår ersättning med motsvarande två arbetsveckor. För student som i förtid avbryter sin VFU/praktik utgår ersättning för de genomförda dagarna samt två arbetsveckor, dock ej fler dagar än VFU-/praktikperiodens längd.

Varje skolhuvudman/verksamhet reglerar hur dessa pengar ska användas.

Rutiner vid problem

Om det uppstår problem under VFUn/praktiken ska du och studenten, om möjligt, i första hand ta upp frågan och söka en lösning. Om du eller studenten behöver stöd vänder ni er i första hand till kursansvarig lärare.

Om du är tveksam till studentens prestation ska du kontakta examinerande universitetslärare så snart som möjligt. Detta för att både studenten och du ska få det stöd som kan behövas.

Rektor/chef på förskolan/skolan/arbetsplatsen ansvarar för studentens arbetsmiljö under VFUn/praktiken.

Om det blir nödvändigt hanterar VFU-samordnaren byte av VFU/praktikplacering.

Hantering av avbruten VFU/praktik

En VFU/praktikkurs kan behöva avbrytas av flera skäl. Det kan gälla exempelvis sjukdom, studieavbrott, studieuppehåll eller allvarliga brister i studentens kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt som gör att barns/elevers säkerhet, integritet eller föräldrars förtroende för verksamheten riskeras. Ibland kan en VFU/praktikplacering också behöva avslutas på grund av olika omständigheter på förskolan/skolan/arbetsplatsen.

Boende, rese – och boendeersättning samt försäkring

Om studenten har frågor om boende kan du hänvisa hen till VFU-samordnaren.

Studenterna är försäkrade via Kammarkollegiet under skoltid samt under resan till och från skolan.

Mer om detta står i VFU-handboken för lärarstudenter samt i Praktikhandboken för studenter på SYV-programmet.

Fältstudier

Ni som skolhuvudman ansvarar för att verksamheten, efter överenskommelse, ska vara tillgänglig i samband med exempelvis ämnesdidaktiska studier och insamling av data för självständiga arbeten.

Kansliet för Lärarhögskolan

På Kansliet för Lärarhögskolan finns stödfunktioner till lärarutbildningen/studie-och yrkesvägledarutbildningen, däribland utbildningssamordnare för VFU och studievägledare. Kontaktuppgifter Kansliet för Lärarhögskolan. 

 

Senast uppdaterad: 2024-09-26