Här hittar du en översikt över de VFU/praktikkurser som ges under det nästkommande läsåret.
Om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och praktik
Benämningar: inom lärarutbildningen talar man om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och inom Studie- och yrkesvägledarprogrammet talar man om praktik.
Den verksamhetsförlagda utbildningen och praktiken utvecklar samspelet mellan teori och praktik i utbildningen, stärker utbildningens yrkesinriktning och kopplar de ämnesteoretiska studierna till verksamheten i skolväsendet.
Lärarutbildningen innehåller sammanlagt 30 hp VFU och är uppdelad på två till fem perioder, beroende på program. Studenten tar under handledning successivt ett allt större ansvar för att planera, genomföra och utvärdera undervisning för att i slutet av utbildningen kunna ta ett självständigt ansvar.
Den verksamhetsförlagd utbildningen regleras i Förordning (2021:1335) om utbildning till lärare och förskollärare samt i lokala regelverk och styrdokument såsom kursplanerna för respektive VFU-kurs.
Inom Studie-och yrkesvägledarprogrammet finns två praktikperioder. Den första ligger i termin 3 och görs företrädesvis inom grundskolans åk 7-9. Den andra, avslutande praktikperioden ligger i termin 6 och görs företrädesvis i gymnasieskolan eller vuxenutbildningen. Praktikperioder regleras av lokala regelverk och styrdokument såsom kursplanerna för respektive praktikkurs.
För varje VFU/praktikperiod finns en utsedd kursansvarig lärare som ansvarar för information om och för kursens genomförande. Ett 20-tal institutioner medverkar i VFU/praktikkurserna.
Det finns också avtal mellan Lärarhögskolan och skolhuvudmän som Lärarhögskolan samverkar med. Dessa avtal tydliggör bland annat vilka åtaganden ni som skolhuvudman respektive universitetet har när det gäller den verksamhetsförlagd utbildningen/praktiken. Lärarhögskolan har avtal med ett 20-tal skolhuvudmän. Efterfråga gärna ert avtal med Lärarhögskolan (avtalen med resp skolhuvudman kan skilja sig åt i vissa frågor, t ex i fråga om att ordna boende).
Om uppdraget
Syftet med denna handbok är att du som VFU-samordnare ska hitta information som stödjer dig i arbetet med uppdraget. Uppdragsbeskrivningen för VFU-samordnare kan variera mellan olika skolhuvudmän. Ambitionen med denna handbok är därför att den ska innehålla de primära uppgifter som VFU-samordnarens ansvar innebär.
Dina huvuduppgifter är att koordinera placeringsarbetet hos skolhuvudmannen samt att vara en länk mellan skolhuvudmannen och universitetets VFU-organisation. Det innebär bland annat att ta emot Lärarhögskolans beställning av VFU- och praktikplatser samt att förse rektor med den information som hen behöver i sitt uppdrag.
Rektor ansvarar för att utse kompetenta och erfarna pedagoger/studie- och yrkesvägledare aktuella för uppdraget som handledare och för att skapa goda förutsättningar för dem att utföra uppdraget.
När väl rektor har utsett vilka som ska vara handledare är det din uppgift att förmedla informationen till Lärarhögskolan via placeringsverktyget Valwebben (även kallad Studieplansverktyget).
En viktig sak för dig som VFU-samordnare att sätta dig in i är programstrukturen och VFU/praktikperiodernas positioner i respektive utbildning, se gärna Utbildningsprogram vid Lärarhögskolan
Som VFU-samordnare kommer du också att bli inbjuden till en årligt återkommande VFU-dag på universitetet på hösten och en digital VFU-eftermiddag på våren. I samband med dessa kommer du och övriga VFU-samordnare att kallas till VFU-samordnarmöten.
Vid eventuella frågor kan du alltid kontakta utbildningssamordnaren för VFU vid Kansliet för Lärarhögskolan (följ länk för kontaktuppgifter).
Placeringsprocessen
Kansliet för Lärarhögskolan ansvarar för att fördela studenterna på respektive skolhuvudman i enlighet med den volymbilaga som har avtalats om med er som skolhuvudman. Volymbilagan gäller för hela avtalsperioden och reglerar det maxantal studenter ni har åtagit er att ta emot på VFU/praktik på årlig basis. För närvarande innefattar volymbilagan endast studie-och yrkesvägledarstudenter och lärarstudenter som ska göra VFU inom gymnasieskolan. Den kommer dock på sikt att även inkludera övriga verksamhetsområden.
I januari varje år får ni som skolhuvudman en preciserad volymbilaga som innehåller årsaktuella siffror för antalet studenter som ni förväntas ta emot under det kommande läsåret. Inför framtagandet av den preciserade volymbilagan görs en avstämning med rektorer.
I slutet av april får du som VFU-samordnare en beställning på de VFU/praktikplatser ni ska ordna för studenterna inför kommande hösttermin. Motsvarande datum inför vårterminen är slutet av oktober. Beställningen läggs in i placeringsverktyget Valwebben av utbildningssamordnaren för VFU på Kansliet för Lärarhögskolan.
I beställningen i Valwebben finns också information om vilken kurs som studenten ska göra VFU/praktik i, antalet dagar, vilka ämnen som studenten ska göra VFU i, datum för VFU/praktikperioden och kontaktuppgifter till bland annat utbildningssamordnaren.
När du har fått beställningen ansvarar du för att förse rektorerna med den information de behöver för att kunna utse handledare åt respektive student. När lämpliga handledare är utsedda ansvarar du för att lägga in informationen i Valwebben och meddela utbildningssamordnaren att placeringarna är klara för publicering.
Du ska ha lagt in informationen om handledarna i Valwebben senast den 1 juni inför höstterminen och senast den 1 december inför vårterminen.
Utbildningssamordnaren publicerar placeringarna i Valwebben och meddelar studenterna att de ska ta kontakt med handledarna så snart som möjligt.
Om något sker och en handledare behöver bytas ut (t ex vid sjukdom) lägger du in den nya informationen i Valwebben och kontaktar därefter utbildningssamordnaren samt skickar mail till studenten om ändringen.
Studenter får inte ordna egna VFU/praktikplatser.
Krav på handledare
Handledarna ska vara behöriga i det verksamhetsområde och i förekommande fall i det ämne/-n som studenten ska göra VFU i. Handledare inom Studie- och yrkesvägledarprogrammet ska ha studie- och yrkesvägledarexamen och arbeta minst 50% med studie- och yrkesvägledning.
Positivt är om handledarna även har gått en handledarutbildning.
Här hittar du informationo om handledarutbildningarna
handledarutbildningen för lärarutbildningen och handledarutbildning för studie- och yrkesvägledare
En student kan ha flera handledare men då ska en av dessa ha huvudansvaret för studentens VFU/praktik. Vanligt förekommande är att en student kan ha en handledare i vardera ämne om studenten ska göra VFU i två ämnen parallellt.
Studenter kan även efter samråd med utbildningssamordnaren placeras i par. Inom Studie- och yrkesvägledarprogrammet är parplaceringar vanligt förekommande.
Vid minsta tveksamhet, ta gärna kontakt med utbildningssamordnaren.
Riktlinjer för placering av studenter på VFU i de olika lärarprogrammen
Förskollärarprogrammet
Studenten ska under sina VFU-perioder ges möjlighet att möta barn i olika åldrar. Detta innebär att hen under minst två perioder placeras i olika åldersgrupper.
Under VFU-kursen ”Läraryrkets dimensioner för förskolan 1” ska studenten under en vecka auskultera i förskoleklass, resterande genomförs i förskolan. Tiden ska vara sammanhängande och bör placeras i början eller slutet av perioden.
Studenterna placeras en och en hos varje handledare.
Grundlärarprogrammet - förskoleklass och åk 1-3
Inom VFU-kursen “Att undervisa i …" ska studenten göra VFU i åk 2 eller 3.
Inom ”Läraryrkets dimensioner för förskoleklass och grundskolans åk 1-3” ska 20% göras i förskoleklass och 80% i åk 1.
Studenterna placeras en och en hos varje handledare om inte annat är överenskommet.
Viktigt att studenten får goda förutsättningar att undervisa i kärnämnena svenska, matematik och engelska.
Grundlärarprogrammet - grundskolans åk 4-6
Inför students sista VFU ”Läraryrkets dimensioner” läser hen fördjupningskurs NO eller SO. Under VFU ska studenten därför ges goda förutsättningar att undervisa i sin inriktning. Detsamma gäller även kärnämnena svenska, matematik och engelska. Detta kan därför innebära att hen har flera handledare utöver sin huvudhandledare som har det övergripande ansvaret för studenten.
Studenterna placeras en och en hos varje handledare om inte annat är överenskommet.
Grundlärarprogrammet – fritidshem
Under termin 5 ska studenten i “Läraryrkets dimensioner 2” göra VFU i det praktiskt-estetiska ämne som hen fördjupat sig i – Bild eller Idrott och hälsa. Placering ska då göras hos en lärare som är behörig i ämnet.
Ämneslärarprogrammet – gymnasieskolan
Studenten ska under VFU-perioden ”Att undervisa i …” placeras i åk 7-9 och ska undervisa i sitt förstaämne. Undantag är ämnet naturkunskap som bara finns på gymnasiet. Nk- studenter gör all sin VFU på gymnasiet.
Under ”Läraryrkets dimensioner” ska studenten göra sin VFU inom gymnasieskolan och ska undervisa i båda sina ämnen.
Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU)
Studenten gör sin VFU i gymnasieskola och/eller grundskola, åk 7-9 beroende på vilken examen studenten går mot.
Yrkeslärarprogrammet
Studenten gör sin VFU vid ett gymnasialt yrkesprogram.
Enligt missiv från Lärarhögskolans rektor (2014-10-28) har yrkeslärarstudenter med anställning vid skola, rätt att genomföra sin VFU inom ramen för densamma.
VFU i egen tjänst (gäller endast de kompletterande lärarutbildningarna KPU, AIL, VAL, ULV och YRK)
Studenter som läser KPU, AIL, VAL, ULV eller på YRK och som har en anställning inom rätt verksamhetsområde och i rätt ämne/-n som examen ska innehålla har möjlighet att ansöka om att få göra VFU i egen tjänst. Detta kan ske under förutsättning att skolans rektor eller motsvarande garanterar handledning av behörig lärare. Rektor ska även intyga att studenten har minst 2 års tjänstgöring omfattande minst 50 % (gäller KPU) eller minst 75% (gäller övriga utbildningar). Dessa VFU-placeringar sköts av utbildningssamordnaren på Kansliet för Lärarhögskolan som har direktkontakt med berörd rektor.
Riktlinjer för placering av studenter på Studie-och yrkesvägledarprogrammet
Praktikperiod 1, termin 3
Praktikperiod 2, termin 6
Alla studenter ska göra en praktikperiod i grundskolan respektive en period i gymnasieskolan/vuxenutbildningen.
Prioriteringar
Valwebben/Studieplansverktyget
För att få behörighet till Valwebben kontaktar du administratör Marie Lundborg Jonsson på Kansliet för Lärarhögskolan, marie.jonsson@umu.se
När du har fått behörighet och inloggningsuppgifter kontaktar du utbildningssamordnaren för att få en introduktion i Valwebben.
Placeringarna läggs in i Valwebben med kontaktuppgifter till handledaren och till rektor. När du har lagt in en placering kan du med fördel utnyttja möjligheten att lägga in ett meddelande till studenten, t ex om hur studenten får information om boende och/eller när och var studenten ska infinna sig första dagen mm. Många VFU-samordnare passar även på att påminna om utdraget ur brottsregistret i meddelandet.
Som VFU-samordnare ansvarar du också för registervård i verktyget som består i att hålla kontaktuppgifter till handledare och rektorer uppdaterade inför att en placering ska publiceras i Valwebben.
Logga in i studieplansverktyget/Valwebben
Boende, rese – och boendeersättning samt försäkring
Om boende krävs för att studenter ska kunna göra VFU/praktik hos er ansvarar ni för att ordna boende åt dem till en rimlig kostnad och du som VFU-samordnare ansvarar för att informera studenten om boendemöjligheten. Kontrollera gärna vad som står om boende i det VFU/praktikavtal ni som skolhuvudman har undertecknat (det kan skilja sig åt mellan skolhuvudmän).
Studenterna kan ansöka om ersättning för dubbelt boende (3500 kr/månad) och reseersättning till och från VFU/praktikplatsen vid pendling.
Studenterna är försäkrade via Kammarkollegiet under skoltid samt under resan till och från skolan.
Mer om detta står i VFU-handboken för lärarstudenter samt i Praktikhandboken för studenter på SYV-programmet
Handlingsplan
Från och med höstterminen 2024 ska alla skolor och förskolor som tar emot studenter upprätta och arbeta enligt en handlingsplan för VFU/praktik. Syftet med handledningsplanen är att det ska bli tydligt vad introduktionen av studenten ska innehålla och vad studenten ska få ta del av under sin VFU, samt att tydliggöra ansvarsfördelningen vem som gör vad i mottagandet och genomförandet av VFUn. Konceptet med handlingsplaner är redan etablerad inom övningsskoleverksamheten. För inspiration kan du läsa mer på hemsidorna om övningsskolor
Information till handledare inför VFU/praktik
De kursansvariga lärarna inom Lärarhögskolan ansvarar för att förse handledarna med all nödvändig information om VFUn/praktiken och om uppdraget som handledare inom kursen. Informationen ska vara handledarna tillhanda senast två veckor innan kursstart. Många kursansvariga bjuder också in handledarna till digitala kursintroduktioner. Uppmuntra gärna handledarna att delta i dessa. Om handledare undrar över något, hänvisa dem gärna till kursansvarig lärare.
Ersättning för handledning
För handledning under VFU/praktik utgår ersättning med 184 kr per student och dag. Beloppet gäller för 2024 och justeras årsvis baserat på statens pris och löneomräkningsindex.
För students frånvaro som anmälts mindre än två veckor innan VFU/praktikperiodens början utgår ersättning till er för motsvarande två arbetsveckor. För student som i förtid avbryter sin VFU utgår ersättning för de genomförda dagarna samt två arbetsveckor, dock ej fler dagar än VFU/praktikperiodens längd.
Varje skolhuvudman reglerar hur dessa pengar ska användas.
Närvaro och frånvaro vid VFU/praktik samt vikariat
Om studenten går en heltidsutbildning ska studenten vara på skolan 40 timmar per vecka. Om handledaren bara arbetar 50% ska studenten förses med arbetsuppgifter för övrig tid och det ska även finnas en utsedd ansvarig person för studenten under den tiden.
Om en student är frånvarande med upp till två dagar under en VFU/praktikperiod ska dessa dagar tas igen. Vid tre eller flera dagars frånvaro ska kursansvarig eller besökande lärare kontaktas och hen beslutar om komplettering. Om komplettering är nödvändig lägger utbildningssamordnaren en beställning till dig i Valwebben efter avstämning med dig. Det är viktigt att en beställning läggs för att ni ska få ersättning för de kompletterande dagarna.
Om VFU-handledaren blir sjuk eller av annan anledning är frånvarande ska ersättare finnas på skolan/förskolan. För denna eventuella händelse ska beredskap finnas.
VFU/praktik är obligatorisk och vikariat är därför inte tillåtet.
Rutiner vid problem
Om det uppstår problem under VFUn/praktiken ska studenten och handledaren, om möjligt, i första hand ta upp frågan och söka en lösning. Om detta inte är möjligt kontaktar studenten och/eller handledaren kursansvarig för råd och stöd i steg 1. Du som VFU-samordnare kommer också kontaktas.
Du som VFU-samordnaren hanterar vid behov byte av VFU/praktikplacering.
Om handledaren är tveksam till studentens prestation ska handledaren kontakta ansvarig universitetslärare så snart som möjligt. Detta för att både studenten och handledaren ska få det stöd som kan behövas.
Hantering av avbruten VFU/praktik
En VFU/praktikkurs kan behöva avbrytas av flera skäl. Det kan gälla exempelvis sjukdom, studieavbrott, studieuppehåll eller allvarliga brister i studentens kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt som gör att barns/elevers säkerhet, integritet eller föräldrars förtroende för verksamheten riskeras. Ibland kan en VFU/praktikplacering också behöva avslutas på grund av olika omständigheter på skolan/förskolan.
Om en student av någon anledning inte fullföljer en påbörjad VFU/praktikkurs, kommer du som VFU-samordnare att få information om detta av utbildningssamordnaren på Kansliet för Lärarhögskolan snarast möjligt.
Underkännande av VFU/praktik
Examinationen av VFU/praktik begränsas vanligtvis till två tillfällen. Därefter kan studenten inte fullfölja sin utbildning.
Fältstudier
Ni som skolhuvudman ansvarar för att verksamheten, efter överenskommelse, ska vara tillgänglig i samband med exempelvis ämnesdidaktiska studier och insamling av data för självständiga arbeten.
Kansliet för Lärarhögskolan
På Kansliet för Lärarhögskolan finns stödfunktioner till lärarutbildningen, däribland utbildningssamordnare för VFU. Kontaktuppgifter till kansliet för Lärarhögskolan