"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Systematiskt kvalitetsarbete inom forskning vid Lärarhögskolan

1. Bakgrund

Lärarhögskolans uppdaterade kvalitetssystem för utbildningsvetenskaplig forskning tar sin utgångspunkt i Policy för kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring av forskning vid Umeå universitet som fastslogs av Rektor den 2 juni 2023.).

1.1 Ansvarsförhållanden för kvalitet i utbildningsvetenskaplig forskning

Lärarhögskolans styrelse har det övergripande ansvaret för kvalitetsarbetet inom forskning, utbildning och samverkan och Lärarhögskolans föreståndare är operativt ansvarig. Lärarhögskolans forskningskommitté har till uppgift att för Lärarhögskolans styrelse och föreståndares räkning bereda ärenden gällande utbildningsvetenskaplig forskning. Forskningskommittén ansvar sträcker sig från synpunkter på den strategiska planeringen av Lärarhögskolans forskningssatsningar till beredning av förslag till fördelning av forskningsresurser.

2. Utgångspunkter för Lärarhögskolans kvalitetssystem för forskning

Umeå universitets policy för kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring av forskning samt strategiska mål för forskning i Lärarhögskolans verksamhetsplan utgör utgångspunkten för Lärarhögskolans kvalitetssystem.
Lärarhögskolans system för kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring av utbildningsvetenskaplig forskning bygger på Lärarhögskolans:

  • verksamhetsplan, som utgör det viktigaste styrande dokumentet för Lärarhögskolans ledning, styrelse och forskningskommitté vad gäller kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring av den utbildningsvetenskapliga forskning som Lärarhögskolan stödjer.
  • definition av utbildningsvetenskap, som utgör det viktigaste riktmärket för all fördelning och uppföljning av forskningsmedel (se nedan).
  • uppföljningssystem, som utgör den modell som Lärarhögskolan arbetar utifrån vid ekonomisk och innehållslig uppföljning av utbildningsvetenskapliga forskningssatsningar (se nedan).
  • kontinuerliga dialog internt och med fakulteter och institutioner kring utformningen och utfallet av Lärarhögskolans olika forskningssatsningar. Dialogerna utgör en viktig grund för vidareutveckling av kvaliteten i utbildningsvetenskaplig forskning vid Umeå universitets fyra fakulteter.
  • verksamhetsberättelse, vari forskningsaktiviteter dokumenteras och värderas, och som utgör ett stöd för ytterligare analys och utveckling av den utbildningsvetenskapliga forskningens kvalitet vid lärosätet.

2.1 Lärarhögskolans uppföljningssystem för utbildningsvetenskapliga forskningssatsningar

I samband med att Lärarhögskolan fick en egen forskningsbudget etablerades också ett system för kontinuerlig ekonomisk och innehållslig uppföljning av Lärarhögskolans olika forskningssatsningar.

Det framgår i varje utlysning och beslut hur fördelade forskningsmedel ska följas upp. I detta arbete använder handläggaren beskrivningen för respektive utlysning från uppföljningsdokumentet. Uppföljningens omfattning och djup följer i stora delar de respektive satsningarnas omfång.

Utdrag från ingress i dokumentet för Lärarhögskolans uppföljningssystem:

Lärarhögskolan fördelar ut olika resurser till forskning och forskarutbildning till universitetets institutioner. I föreliggande skrivelse beskrivs hur uppföljning av dessa resurser ska göras.

Lärarhögskolans uppföljningar har flera olika funktioner:

  • Kontrollerande (Har medlen använts på avsett sätt?)
  • Verksamhetsutvecklande (Hur kan tidigare erfarenheter hjälpa Lärarhögskolan att förbättra och effektivisera fördelning av medel för att uppnå önskat resultat?)
  • Informativ (Vilka resultat har uppnåtts?)
  • Synliggörande gentemot institutioner och universitetsledning (Vilka satsningar har Lärarhögskolan gjort och hur har de gagnat verksamheten?)
  • Utbildande (Vad kan vi, andra UMU-anställda och skolan lära oss av de projekt som genomförts?)

Lärarhögskolan ska utgå från detta dokument vid utlysningar, överenskommelser och avtalsskrivningar. Alla återrapporteringar är uppdelade i en ekonomisk och en innehållsmässig del. Det är viktigt att det finns en röd tråd vad gäller återrapporteringen från utlysning till att eventuell överenskommelse skrivs. /…/

Metoder för uppföljning kan naturligtvis variera med tiden och det är viktigt att Lärarhögskolan inför varje ny satsning bestämmer hur den ska se ut. Nedan listas de områden som finns i dagsläget samt beskrivningar av den ekonomiska och innehållsmässiga uppföljningen av desamma.

Detta är ett levande dokument som uppdateras årligen för att uppföljningsmetoderna ska vara relevanta.

2.1.1 Tidigare större uppföljningar och utvärderingar

Utbildningsvetenskaplig forskning vid Umeå universitet genomgått tre faser av större utvärderingar/kartläggningar med olika fokus:

2007–2009 – universitetsövergripande kartläggningar vid Umu
2011-2017 – uppföljningar av större satsningar inklusive forskarskolan
2019-2021 – översyn av Lärarhögskolans organisation, inklusive forskning och forskarskolan

2.1.2 Lärarhögskolans definition av utbildningsvetenskap

Lärarhögskolan fördelar endast medel till forskning som ligger inom ramen för Lärarhögskolans definition för utbildningsvetenskaplig forskning. Texten nedan utgår ifrån den definition som tagits fram av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté, men kommer vid Lärarhögskolan att revideras.

Lärarhögskolan vid Umeå universitet definierar forskning inom utbildningsvetenskap som forskning om bildning, utbildning, undervisning och lärande, kopplat till lärande och undervisning i organiserad form. Det innebär forskning om kunskapsbildningens och lärandets villkor; grundläggande frågor i den pedagogiska praktiken och lärares yrkesutövning samt frågor som rör högskolans, skolans och förskolans pedagogiska utveckling. Denna definition av utbildningsvetenskap gör det möjligt för forskare från flera olika vetenskapliga discipliner att bidra till lärarutbildningens, högskolans, skolans, förskolans och utbildningsvetenskapens utveckling. Definitionen utgår ifrån Lärarhögskolans tolkning av Vetenskapsrådets definition av utbildningsvetenskap och kan komma att förändras över tid. Se eventuell uppdaterad definition på Lärarhögskolans hemsida.

Exempel och kommentarer till definitionen

Definitionen ovan utgår från Vetenskapsrådets beskrivning av forskning inom utbildningsvetenskap. Skillnaderna i förhållande till denna handlar i första hand om att inkludera forskningsprojekt kopplade till verksamhetsutveckling samt att tona ner att enbart grundforskning stöds. Det är viktigt i ansökningar att den utbildningsvetenskapliga relevansen motiveras och beskrivs tydligt. Exempel på vad utbildningsvetenskaplig forskning kan handla om är: lärande av olika innehåll och sambandet mellan innehållets karaktär, undervisning och lärande eller om lärande i olika sociala kulturella och institutionella sammanhang inklusive arbetslivet. Juridik- och policyfrågor inkluderas förutsatt att frågeställningarna kopplas till undervisning och lärande i organiserad form och/eller avser skolans organisation, ledarskap och kvalitet. Forskningen kan även gälla mångfaldsaspekter på lärande och minne såsom kön, etnicitet, social bakgrund, begåvning, funktionshinder eller lärande i olika skeden av livet. Även forskning om effekter av undervisningsinnovationer, utbildningsreformer eller olika utbildningsarrangemang och hur utbildningssystem och det informella lärandet fungerar under påverkan av olika sociala, ekonomiska och politiska förhållanden stöds. Den utbildningsvetenskapliga forskningen är av avgörande betydelse för den vetenskapliga förankringen av utbildning för lärare, förskollärare, skolledare samt studie- och yrkesvägledare. Forskning med starka kopplingar till behov inom dessa utbildningar stöds.

Att forskningens resultat är intressanta för skolan/utbildningsväsendet är inte ett tillräckligt skäl för att räknas som utbildningsvetenskaplig forskning enligt Lärarhögskolans definition. Till exempel kan forskningsresultat inom fysik eller litteratur vara intressanta för skolan, men behöver kopplas explicit till utbildningsvetenskapliga frågeställningar för att stödjas av Lärarhögskolans forskningsresurser. Det räcker inte heller att man forskar om t.ex. sociala relationer och processer i allmänhet hur viktiga dessa än är och även om de pågår inom skolan, utan den utbildningsvetenskapliga relevansen ska motiveras. Inte heller alla aspekter av lärande och undervisning faller inom Lärarhögskolans definition, t.ex. hur en förälder lär sitt barn att cykla trots att det handlar om undervisning eftersom det inte är i organiserad form. Forskningsplanen måste innehålla utbildningsvetenskapliga frågor som har en mer explicit anknytning till undervisning och lärande i organiserad form.

2.2 Lärarhögskolans fördelningsmodell för forskningsmedel

Lärarhögskolan har i enlighet med Umeå universitets arbetsordning i uppdrag att samordna, utveckla och kvalitetssäkra lärarutbildning och utbildningsvetenskaplig forskning och forskarutbildning vid Umeå universitetet.

Det övergripande syftet med Lärarhögskolans medelsfördelningsmodell är att vid Umeå universitet skapa förutsättningar för forskning av hög kvalitet inom det utbildningsvetenskapliga området, i bred bemärkelse, och i detta bidra till långsiktig och hållbar forskning, likväl som risktagande och nydanade forskning. För att främja forskningens kvalitet, och för nyttiggörandet av forskningsresultaten i skolan, stödjer Lärarhögskolan även samverkan mellan forskare och förskola/skola.

För att uppnå detta övergripande syfte har Lärarhögskolan tagit fram en modell för fördelning av forskningsmedel som stödjer såväl individers nyfikenhetsdrivna forskning, institutioners behov av kompetensförsörjning mot Lärarhögskolans utbildningar, som fakultets- och institutionsövergripande forskningsmiljöer inom det utbildningsvetenskapliga området. På samma sätt vill Lärarhögskolan stödja den utbildningsvetenskapliga forskningens kvalitet genom att bygga in ett karriärstöd i fördelningsmodellen där det avsätts särskilda lönemedel för doktorander och unga forskare samt forskningsmedel som ska gynna forskare i alla karriärsteg.

Fördelningsprinciperna kan till exempel bygga på analys av nyckeltal gällande den utbildningsvetenskapliga forskningens kvalitet utifrån publikationer och externa anslag, och/eller genom bedömning av projekt- och forskningsplaner.

Nedan presenteras Lärarhögskolans olika aktiviteter för att uppnå målet att skapa förutsättningar för forskning av hög kvalitet inom det utbildningsvetenskapliga området.

2.2.1 Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området

Syfte

Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området ska verka för att samla, stärka och synliggöra forskarutbildning inom det utbildningsvetenskapliga området vid Umeå universitet. Den ska stärka lärarutbildning och utbildningsvetenskap och då i synnerhet länken mellan forskning och utbildning genom att bidra till en breddning och fördjupning av utbildningsvetenskaplig forskning samt av professionsutbildningar med utbildningsvetenskaplig bas.

Delfinansierade doktorandanställningar

Vartannat år erbjuder Lärarhögskolan samtliga fakulteter och institutioner medfinansiering motsvarade ca hälften av kostnaderna för doktorandanställningar inom det utbildningsvetenskapliga området. Lärarhögskolan har inte fastställt hur många utrymmen som ska medfinansieras utan detta bestäms i relation till verksamhetens behov och omfånget av andra satsningar. Kullstorleken har varierat mellan 13 och 28 doktorander i de antagningar som gjorts mellan 2010 och 2024. Vid behov kan det göras strategiska satsningar på särskilda forskningsområden inom ramen för doktorandsatsningen.

Drift/verksamhet

Delmål för drift: Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området ska

  • erbjuda en mångvetenskaplig, dynamisk och sammanhållen forskarutbildningsmiljö inom det utbildningsvetenskapliga området,
  • bidra till förstärkning av utbildningsvetenskaplig forskning vid Umeå universitet,
  • samarbeta med institutioner, enheter och fakulteter vid Umeå universitet samt med skolhuvudmän i regionen,
  • samarbeta med internationella och nationella utbildningsvetenskapliga forskningsmiljöer,
  • genomsyras av ett internationellt perspektiv.

Målen uppnås genom ett för doktoranderna gemensamt kurspaket (22,5 hp) med breddkurser inom det utbildningsvetenskapliga området, gemensamma internat med svenska och utländska lärosäten, gästföreläsare, workshops och andra aktiviteter.

Uppföljning

Forskarskolans drift/verksamhet utvärderas i särskild ordning enligt beskrivning i programförklaringen då forskarskolor och forskarutbildning inte är en del av Umu:s kvalitetssystem för forskning. Den ekonomiska uppföljningen av forskarskolan görs dock inom ramen för Lärarhögskolans uppföljningssystem av forskningsmedel.

2.2.2 Lärarhögskolans karriärprogram

Syfte

Satsningen ska bidra till att trygga tillväxten av utbildningsvetenskaplig, senior kompetens vid UMU.

Delfinansierade anställningar 

Satsningen påbörjades 2022 med en pilotomgång med tre helfinansierade postdoktorsanställningar. Lärarhögskolans styrelse har sedan beslutat att från 2023 årligen utlysa fyra halvfinansierade utrymmen till fakulteter och institutioner.

Drift/verksamhet

Programmet erbjuder deltagaren:

  • Medverkan/Deltagande i programmets aktiviteter, som uppstartsinternat, halvtidsuppsamlingar, skrivarveckor och seminarieserie. Aktiviteterna utformas utifrån deltagarnas egna önskemål.
  • Medel för forskningsvistelse/-er utomlands
    Uppföljning Postdoktorsanställningarna och driften av karriärprogrammet följs upp och utvärderas i enlighet med Lärarhögskolans uppföljningssystem av forskningsmedel.

2.2.3 Individuell forskningstid – en kvalitetsbaserad resurs

Syfte

Det övergripande syftet med Lärarhögskolans utlysning av individuell forskningstid är att stärka utbildningsvetenskaplig forskning vid Umeå universitet.

Lärarhögskolans delmål för utlysningen av medel för individuell forskningstid är att skapa incitament för förutsättningar för forskare att:
• meritera sig inom det utbildningsvetenskapliga området
• att närma sig utbildningsvetenskaplig forskning om de kommer från andra discipliner,
• bedriva nydanande och risktagande utbildningsvetenskaplig forskning
• publicera sig i nivåplacerade publiceringskanaler
• publicera sig i populärvetenskapliga, utbildningsvetenskapliga publikationer
• söka externa forskningsmedelFördelningsprinciper

Fördelningen av medel utgår från Lärarhögskolans principer för resursfördelning, dvs. de tre faktorerna publikationer, externa medel och forskningsplan. Sammanställningen av poäng för vetenskapliga publikationer utgår ifrån den sökandes egen rapportering i Umeå universitets publikationsdatabas DiVA.

Uppföljning

Satsningen följs upp och utvärderas i enlighet med Lärarhögskolans uppföljningssystem av forskningsmedel.

2.2.4 Lärarhögskolans riktade forskningssatsningar

Vart fjärde år genomför Lärarhögskolan så kallade riktade forskningssatsningar. Denna satsning är inte en öppen utlysning utan en fördelning av medel som genomförs i nära samverkan med fakulteter och institutioner, i huvudsak till kompetensförstärkningar och forskningsledning. De senaste gjordes 2014–2017, 2018-2021 och 2022-2025. Modellen bygger på ett dialog- och ansökningsförfarande där fakulteternas, institutionernas och Lärarhögskolans gemensamma behovsanalys utgör grunden för medelsfördelning.

Syfte och format

Syftet är att i samverkan med fakulteter och institutioner stärka utbildningsvetenskaplig forskning, forskarutbildning och kompetens.

Följande typer av satsningar prioriteras:

  • Satsningar som samfinansieras av fakultet/institution och Lärarhögskolan. Samfinansiering från fakultet/institution kan inte göras via andra anslag från Lärarhögskolan.
  • Finansiering av forskningstid i samband med nyrekrytering och annan vetenskaplig kompetensförstärkning i relation till angelägna behov för att bedriva grund- och forskarutbildning
  • Andra satsningar som relaterar till fakulteters/institutioners strategier för att långsiktigt stärka utbildningsvetenskaplig forskning, forskarutbildning och grundutbildning.

Eftersom Lärarhögskolan har andra modeller för finansiering av doktorandlöner, postdoktorslöner, forskningsprojekt samt forskningstid för personer som redan har anställning är detta inte prioriterat här. Om särskilda skäl föreligger kan dock detta i undantagsfall diskuteras.

Uppföljning

Satsningen följs upp och utvärderas i enlighet med Lärarhögskolans uppföljningssystem för forskningsmedel.

2.2.5 Lärarhögskolans forskningsmiljösatsningar

I mån av ekonomiska resurser genomför Lärarhögskolan större satsningar på utbildningsvetenskapliga forskningsmiljöer. Den första stora miljösatsningen på utbildningsvetenskaplig forskning gjordes av Umeå universitet central under ledning av dåvarande rektor Göran Sandberg för åren 2009-2016 (150 mnkr). Efter att Lärarhögskolan fått en egen forskningsbudget initierades den så kallade Nya forskningssatsningen där medel fördelades till forskningsmiljöer för perioderna 2016-2019 och 2017-2020. Båda dessa större forskningsmiljösatsningar har genomförts med stöd av kartläggningar och analyser av utbildningsvetenskaplig forskning vid Umeå universitet, där prioriterade forskningsmiljöer inbjudits att skicka in en ansökan om forskningsmedel. Inför fördelning av medel till forskningsmiljöer under perioden 2026-2029 prövas ett öppet ansökningsförfarande där inkomna ansökningar bedöms och rankas av externa sakkunniga.

Syfte

Syftet med Lärarhögskolans forskningsmiljösatsningar är att stärka Umeå universitets nationella och internationella konkurrenskraft inom det utbildningsvetenskapliga området samt att stärka samarbete och tvärvetenskaplighet inom det utbildningsvetenskapliga området.

Målgrupp

Medlen ska främst fördelas till starka forskningsområden inom det utbildningsvetenskapliga området, men kan också fördelas till utvecklingsområden.

  • Med starka forskningsområden menas områden som kvalificerat sig mycket högt vad gäller andelen publiceringar och erhållna externa medel. Miljön har redan idag en hög nationell och internationell konkurrenskraft. Området har central betydelse för Lärarhögskolans grundutbildningsverksamhet.
  • Med utvecklingsområden menas områden av central betydelse för att stärka Umeå universitets nationella och internationella konkurrenskraft inom det utbildningsvetenskapliga området. Området är eller har potential att bli centralt för behov inom Lärarhögskolans grundutbildning.

Uppföljning

Lärarhögskolans forskningsmiljösatsningar följs upp och utvärderas i enlighet med Lärarhögskolans uppföljningssystem för forskningsmedel. För den mer omfattande Göran Sandberg-satsningen gjordes också tre interna och externa utvärderingar under projekttiden samt en rapport efter projekttidens slut byggd på bibliometriska data och andra mätbara parametrar på satsningens utfall.

2.2.6 Planeringsbidrag för externa forskningsansökningar

Syfte

Syftet med planeringsbidraget att stödja externa utbildningsvetenskapliga forskningsansökningar och därigenom den utbildningsvetenskapliga forskningen vid Umeå universitet.

Utformning

Bidraget utlyses årligen efter Vetenskapsrådets och Skolforskningsinstitutets besked om fördelning av projektbidrag på hösten. Den sökande ska vara anställd vid Umeå universitet och som huvudsökande ha skickat in en ansökan till Skolforskningsinstitutet eller Vetenskapsrådets stora utlysning inom utbildningsvetenskap för projektbidrag på vårterminen. Planeringsbidragen fördelas till utbildningsvetenskapliga projektansökningar som inte erhållit anslag från dessa forskningsfinansiärer men som ändå har potential att erhålla medel efter bearbetning.

Uppföljning

Satsningen följs upp och utvärderas i enlighet med Lärarhögskolans uppföljningssystem för forskningsmedel.

2.2.7 Praktiknära forskning – ULF samverkanscheckar

Syfte

Samverkanscheckarna ska stimulera mötesplatser för förskollärare/lärare och forskare för erfarenhetsutbyte om och arbete med frågor om undervisning, utveckling, lärande och forskning inom avgränsade områden. Målsättningen är alltså att samverkanscheckarna ska bidra till att skapa gemensamma FoU-miljöer.

Utformning

Samverkanscheckarna utlyses årligen och är utformade som mindre, tvååriga bidrag som söks gemensamt av forskare och skolhuvudman för att initiera praktiknära forskning och utveckling i samverkan.

Uppföljning

Satsningen följs upp och utvärderas i enlighet med Lärarhögskolans uppföljningssystem för forskningsmedel.

2.2.8 Praktiknära forskning – ULF projektbidrag

Syfte

Syftet med projektbidragen är att fördjupa redan initierad eller pågående FoU-samverkan mellan forskare och skolhuvudman. Bidraget söks av forskare i samverkan med en eller flera skolhuvudmän.

Utformning

Lärarhögskolan utlyser medel till praktiknära FoU-projekt i samverkan med verksamma i förskola och skola. Med skola avses skolformer såsom grundskola, anpassad grundskola, specialskola, sameskola, vuxenutbildning, gymnasieskola och anpassade gymnasieskolan, och andra verksamheter inom skolväsendet.

Uppföljning

Satsningen följs upp och utvärderas i enlighet med Lärarhögskolans uppföljningssystem för forskningsmedel.

2.2.9 Tidskriftsstöd: Education Inquiry och Utbildning och demokrati

Syfte

Det övergripande syftet med helfinansiering av den UMU-baserade tidskriften Education
Inquiry samt det mindre bidraget till den nationella tidskriften Utbildning och demokrati är att bidra till goda publiceringsmöjligheter, på både engelska och svenska, för forskare inom utbildningsvetenskap i en bredare bemärkelse.

De mer specifika målen för etableringen av Education Inquiry var att

  • påskynda utvecklingen av en skrivande kultur med internationell publicering för forskare inom det utbildningsvetenskapliga området vid Umeå universitet,
  • stärka lärarutbildningens internationalisering,
  • etablera internationella kontakter genom att inrätta en internationell redaktionskommitté,
  • stärka internationaliseringen i forskarskolan genom att engagera redaktionskommitténs ledamöter i forskarskolans verksamhet.

Uppföljning

Satsningen följs upp och utvärderas i enlighet med Lärarhögskolans uppföljningssystem för medel för utbildningsvetenskaplig forskning.

2.2.10 Internationaliseringsutlysningar

Lärarhögskolan utlyser 1-2 gånger per år medel för olika internationaliseringsaktiviteter inom området forskning och forskarutbildning.

Syfte

Syftet med Lärarhögskolans internationaliseringsutlysningar är att skapa förutsättningar för forskare från alla fyra fakulteter vid Umeå universitet att internationalisera sin och andras utbildningsvetenskapliga forskning.

Utformning

Lärarhögskolans internationaliseringsmedel för forskning och forskarutbildning utlyses genom separata utlysningar för att möjliggöra en rättvis konkurrenssituation där sökande endast konkurrerar med ansökningar om liknande aktiviteter.

De olika utlysningarna avser:

  • Forskarutbyte
  • Internationell publicering – konferensdeltagande med paper
  • Internationell publicering – översättning och språkgranskning
  • Internationalisering av forskarutbildning
  • Anordnande av internationella konferenser/symposium vid UMU

Uppföljning

Satsningen följs upp och utvärderas i enlighet med Lärarhögskolans uppföljningssystem för forskningsmedel.

2.2.11 Föreläsningar, seminarium och workshops

I mån av möjligheter och resurser anordnar Lärarhögskolan även föreläsningar, seminarium och workshops för att stödja kvaliteten i utbildningsvetenskaplig forskning. Det kan till exempel handla om gemensamma skrivarstugor eller workshopserier för forskningsansökningar, seminarium vid besök från forskningsråden och forskningspresentationer i samband med Lärarhögskolans dag och Kunskapsveckan.

Uppföljning

Dessa aktiviteter följs vanligen ej upp av Lärarhögskolan men kan i vissa fall följas upp av den som genomför aktiviteten.

Senast uppdaterad: 2024-10-14