Kognitionsvetenskapliga perspektiv på undervisning och lärande i åk 4–6: Från teori till praktik

Om utbildningen

Kursen vänder sig till de som har en lärarexamen och söker kompetensutveckling och fortbildning i kognitionsvetenskapliga perspektiv.

Kursen behandlar kognitionsvetenskapliga modeller av informationsbehandling, lärande och minne. Du får svar på hur modeller tillämpas i undervisning samt vilka evidensinformerade undervisningsstrategier som emanerar ur forskningen. Vidare kommer modeller och strategier att belysas i relation till faktorer som påverkar individuella förutsättningar att lära. Några centrala områden i kursen är minnesystem, informationsbehandling, kognitiv belastning och den aktuella evidensen kring olika undervisningsstrategier. Kursen behandlar även praktiska aspekter kring hur evidensinformerade undervisningsstrategier på kognitionsvetenskaplig grund kan implementeras i undervisning i syfte av att främja lärande och utveckling.

Innehåll och upplägg

Kursen bedrivs som IT-distanskurs via en webplattform, nätbaserad 25% studietakt. Nätbaserad information och kommunikation via lärplattform används och tillgång till dator inklusive kamera med internetuppkoppling krävs. Kursen kommer att vara digitalt utformad med både asynkrona och synkrona träffar så att det är möjligt för lärare att oberoende av geografisk hemort kunna delta.

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, individuella arbeten och grupparbeten. Seminarier, individuella arbeten och gruppuppgifter kan, där så anges, vara obligatoriska och examinerande. Det huvudsakliga kontinuerliga kursarbetet består av att självständigt arbete med korta uppgifter och välavgränsat material som studenten kan tillgodogöra sig asynkront. Inom ramen för delar av kursens uppgifter erbjuds även studenten att koppla uppgifter till sin lärarprofession och skolpraktik.

Antal synkrona kursträffar 6 st. Antal övriga kursträffar: 10–15 st. Undervisningsspråk svenska. Undervisningsinslag och kurslitteratur på engelska kan förekomma.

Kursplan

Läs mer i detalj om kursen.
Länk till kursplan: https://www.umu.se/utbildning/kursplan/2ko027/

Målgrupp

Kursen är en uppdragsutbildning för legitimerade lärare som specifikt vänder sig till lärarkategorin grundskola årskurs 4–6.

Ansökan till kursen

Ansökningsperioden för kursen med start höstterminen 2024 har sista ansökningsdag 17 juni. Anmälan görs här.

Kursen har maximalt 60 platser, vid fler ansökningar ske urvalet efter principen först till kvarn utifrån anmälningsdatum.

Vi ser framemot din ansökan!