Upplev multisal, plan 4 på Umeå stadsbibliotek i Väven
Hur skapa likvärdig utbildning för elever med funktionsnedsättningar?
Alla har rätt till utbildning som bidrar till kunskap, god hälsa och möjligheter till arbete och egen försörjning. För personer med funktionsnedsättning är utbildningsnivån lägre bland annat till följd av otillräckliga stödinsatser, lågt ställda förväntningar och att elever med elever med funktionsnedsättning känner sig mer otrygga. Hur kan ungdomar med funktionsnedsättningar få tillgång till en jämlik studiegång och hur kan pedagogik och lärmiljö främja att dessa ungdomar uppnår sin fulla potential och därmed övergången till arbetsmarknaden?
Umeå centrum för funktionshinderforskning (UCFF) vid Umeå universitet bjuder in till en eftermiddag med inledande föreläsningar och därefter en workshop med fokus på frågor som berör villkor för jämlik utbildning och strategier för lärande bland elever med funktionsnedsättningar.
Workshopen vänder sig till dig som har ett personligt intresse, jobbar politiskt eller är professionellt engagerad.
Anmälan
Det är gratis att vara med men du behöver anmäla dig i förväg, senast den 6 maj till Jens Ineland
Föreläsningar
Lär Mer, Minns Längre: Testbaserat Lärande i Klassrummet Bert Jonsson, Professor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet
NPF och problematisk skolfrånvaro? Tobias Forsell, fil.dr. i pedagogiskt arbete, verksam i Skellefteå kommun
Om jag fick drömma skulle jag kunnat vara i skolan Representanter för Rättighetscentrum Västerbotten, Autism Västerbotten och Attention Umeå.