Teori och metod i forskning om känslor i ingenjörsutbildningar
ons
12
okt
Onsdag 12 oktober, 2022kl. 13:00 - 14:30
Lindellhallen 3, Samhällsvetarhuset (hybrid)
Föreläsningen består av tre delar. Först visas en förinspelad föreläsning av Professor Kathleen M. Quinlan, University of Kent, som introducerar fyra teoretiska perspektiv på känslor och hur dessa perspektiv kan användas i forskning om känslor i högre utbildning. Kathleen introducerar även en teoretisk modell som beskriver olika relationer som förekommer i högre utbildning och i vilka känslor spelar en viktig roll. Därefter ger Dr. Idalis Villanueva Alarcón, University of Florida, en överblick över olika metoder som kan används i forskning om känslor i ingenjörsutbildningar. Som avslutning presenterar Dr. Johanna Lönngren, Umeå universitet, resultat från en färsk systematisk review av forskningslitteraturen om känslor i ingenjörsutbildningar - i relation till de teoretiska utgångspunkter och metoder som beskrivits under de första två delarna av föreläsningen.
Efter föreläsningen bjuds på fika för fortsatta diskussioner. Anmälan sker senast 9/10 vid detta formulär: https://forms.office.com/r/Dc5aEyMukp. Antalet platser för fysiskt deltagande är begränsat. Föreläsningen kommer att hållas på engelska.
Kathleen M. Quinlan, Professor i Högre utbildning och föreståndare för Centre for the Study of Higher Education vid University of Kent, ORCID: 0000-0003-3606-4148.
Idalis Villanueva Alarcón, Associate Professor vid Department of Engineering Education, University of Florida, ORCID: 0000-0002-8767-2576.
Johanna Lönngren, docent vid institutionen för Naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Umeå universitet, ORCID: 0000-0001-9667-2044.