Välkomna till seminariet (ges på svenska) med Andrea Bohman, universitetslektor vid Sociologiska institutionen, Umeå universitet.
Universitetsstudenters studiestress till följd av Covid-19. Betydelsen av tidigare universitetserfarenhet och konsekvenserna för välbefinnande och framtidstro.
Abstract
På seminariet presenteras resultaten från en nyligen publicerad studie som undersökt universitetsstudenters studiestress under COVID-19-pandemin samt hur det påverkade deras livstillfredsställelse och framtidstro.
Studien pågick mellan hösten 2020 och våren 2022 och omfattade drygt 3000 studenter vid Umeå universitet. Resultaten visar en betydande ökning i studiestress under pandemins första år, oavsett studenternas tidigare erfarenhet av universitetsstudier, något som i sin tur också påverkade livstillfredsställelsen negativt.
Studenter med begränsad erfarenhet av högre studier, och då särskilt nya studenter hösten 2020, upplevde generellt högre grad av oro jämfört med mer etablerade studenter. Denna skillnad bestod våren 2022, trots att två år hade gått och universiteten då börjat återgå till normal verksamhet. Nya studenter som upplevde sig ha bra stöd från lärare samt bra sammanhållning i klassen låg dock lägre i stressnivå och var mer lika erfarna studenter.