Conflict and algorithmic vulnerabilities in the attention factory
tis
12
dec
Tisdag 12 december, 2023kl. 13:30 - 14:45
Lindellhallen 1
Känslor är en handelsvara i dagens medielandskap, eller ”uppmärksamhetsfabrik": algoritmer kodas för att prioritera innehåll som genererar flest reaktioner från användarna. Ofta är det konfliktbenägna ämnen som får flest reaktioner eftersom de engagerar både förespråkare och motståndare. Universiteten är angelägna om att främja forskning om aktuella ämnen som sannolikt väcker uppmärksamhet, samtidigt som vissa forskare blir utsatta för attacker på sociala medier eller till och med hotas fysiskt. Hur påverkas forskare av uppmärksamhetsfabriken och vilka blir konsekvenserna av att kommunicera forskning på sociala medier i tider då desinformation sprids i stor skala och misstroendet ökar?
Med hjälp av verkliga exempel diskuterar Katja Valaskivi, Helsingfors universitet sårbarheter som uppmärksamhetsfabriken genererar för forskare och avslutar med en diskussion om alternativa sätt för forskningskommunikation som bygger på dialog snarare än marknadsföring.