Hur kan AI hjälpa och stödja svårt sjuka barn för att de ska känna sig delaktiga samt inkluderade i sitt sociala skolsammanhang trots långvariga sjukhusvistelse?
Eva Mårell-Olsson, Pedagogiska institutionen, föreläser om ett projekt som beviljades medel inom ramen för Vetenskapsrådets utlysning Exploratory Workshops inom utbildningsvetenskap.
Projektet fokuserar således på den icke medicinska delen av svårt sjuka barns tillfälliga vardagsliv och hur de med stöd av AI-baserad teknik ska kunna interagera virtuellt med sina klasskamrater och lärare för att öka en känsla av närvaro och inkludering trots att de inte befinner sig i skolan utan på sjukhus eller tillfälliga boenden. Projektet syftar främst till att utforska möjliga innovativa och nyskapande forskningsidéer inom detta område.
Länk till Zoom-mötet: https://umu.zoom.us/j/67140981593?pwd=UzdxYmFYTFNQaHFYdVBPZENXNzl4dz09