Postdoktor med fokus pankreascancer, diabetes och 3D-avbildning

Institutionen för diagnostik och intervention

senast

2024-09-13

• Typ av anställning Tidsbegränsad anställning
  • Omfattning 100%
  • Ort Umeå

Institutionen söker nu en motiverad postdoktor för ett projekt med fokus på 3D mesoskopisk avbildning av bukspottkörteln för tillämpningar och forskning inom bukspottkörtelcancer. Anställningen är begränsad till två år, heltid och kommer att utföras vid en laboratorieanläggning på campus vid Umeå universitet, Sverige. Sista ansökningsdag är den 13 september.

Projektbeskrivning

Projektet är ett samarbete mellan kliniska, translationella och grundvetenskapliga forskare med erfarenhet av kirurgi, patologi, diabetesforskning och högupplöst 3D-avbildning av bukspottkörteln. Forskningsledare är Oskar Franklin, MD, PhD vid avdelningen för diagnostik och intervention, kirurgi och projektet är ett samarbete med professor Ulf Ahlgren vid avdelningen för medicinsk och translationell biologi. Huvuddelen av arbetet kommer att utföras i Prof. Ahlgrens labb (hemsida). Projektet använder innovativa metoder som utvecklats för diabetesforskning på mänsklig bukspottkörtelcancer, för att förbättra förståelsen av mikroenviromentala förändringar och tillämpningar för tidig upptäckt och behandling. Arbetet innebär praktiskt laborativt och analytiskt arbete med prover från patienter som behandlas för bukspottskörtelsjukdomar. Det kommer att finnas möjligheter att studera både pankreascancer och diabetes med hjälp av dessa tekniker och att utveckla nya protokoll för förbättrad avbildning och analys. Det kommer att finnas möjligheter till nationellt och internationellt samarbete.

Arbetsuppgifter

• Insamling, förvaring och klassificering av vävnadsprover
  • Rensning och färgning av vävnader med hjälp av immunhistokemi, immunfluorescens, in situ, spatial transkriptomik
  • Vävnadsanalys med hjälp av avancerad fluorescens- och ljusplansmikroskopi för att generera högupplösta 3D-bilder av prover
  • Analys av data som genererats från ovan nämnda vävnadsanalys
  • Samarbete med kliniker som arbetar med kirurgi, patologi och onkologi

Behörighet

Behörig att anställas som postdoktor är den som avlagt doktorsexamen, eller utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen, medicinsk/biomedicinsk forskning. Detta behörighetskrav ska vara uppfyllt senast vid tidpunkten då anställningsbeslutet fattas.

För att komma i fråga för postdoktorstjänsten måste du också vara skicklig på att tala och skriva på engelska och ha en bakgrund inom grundläggande eller translationell forskning som involverar vävnadshantering och/eller avancerad mikroskopi.

Meriterande

Eftersom anställning som postdoktor utgör en meriteringsanställning för juniora forskare, riktar vi oss främst till den som har en doktorsexamen som inte är äldre än tre år räknat från sista ansökningsdag. Om det finns särskilda skäl kan den komma i fråga som avlagt doktorsexamen tidigare. Med särskilda skäl avses ledighet på grund av sjukdom, föräldraledighet, klinisk tjänstgöring, förtroendeuppdrag inom fackliga organisationer eller andra liknande omständigheter, samt för ämnesområdet relevant tjänstgöring/uppdrag.

Användbara kvalifikationer:

• Tidigare forskningserfarenhet inom hälsa och/eller sjukdomar som involverar bukspottkörteln
  • Tidigare erfarenhet av hantering av vävnad från människa/djur och analys av uttryck av protein och RNA i vävnad
  •  Tidigare erfarenhet av Imaris eller liknande programvara
  • Tidigare erfarenhet av avbildning av fluorescens och ljusblad i 2D och/eller 3D
  • Förmåga att arbeta självständigt

Mer om anställningen

Anställningen är en tidsbegränsad anställning på heltid i två år med möjlighet till förlängning till tre år enligt villkor i avtal om tidsbegränsad anställning som postdoktor från 1 februari 2022.

Ansökan ska innehålla:

• En kort beskrivning av forskningsintressen och motivering till varför du är intresserad av anställningen.
  • CV
  • Publikationslista
  • Examensbevis från forskarutbildning samt andra relevanta examina
  • Kontaktinformation till två referenspersoner

Ansökan ska vara skriven på svenska eller engelska. Ansökan ska göras via vårt e-rekryteringssystem Varbi och vara inkommen senast den 13 september.

Välkommen med din ansökan!

Faktaruta

Tillträde

Enligt överenskommelse

Löneform

Månadslön

Ansökningsdatum

2024-09-13

Diarienummer

AN 2.2.1-1135-24

Oskar Franklin, forskningsledare

oskar.franklin@umu.se

Fackliga kontakter

SACO

090-7865365

SEKO

090-7865296

ST

090-7865431

Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.