"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Specialpedagogik i pedagogiska verksamheter (UVK)

Utvärderingen avser kursen Specialpedagogik i pedagogiska verksamheter (UVK) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE296/6PE297
Kursens lärare: Kursansvarig: Anneli Nielsen
Medverkande lärare: Erika Ögren, Anders Bek, Maria Forsgren Hellberg och Åsa Otterbjörck
Kursperiod: 202201 - 202203
Utvärderingens sammanställningsdatum: 220504
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 55/24 (44% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Studenterna uppfattar till allra största del att de i hög eller mycket hög grad givits möjligheter att nå kursens FSR. Kommentarer från studenterna:

  • Väldigt nöjd och aldrig bli mätt av det man lär sig med dem fina pedagogerna. Men stort område och för lite tid att gå igenom hela kursens litteratur.
  • Tydligt och välstrukturerat upplägg på kursen.
  • Lärarna har varit behjälpliga och lagt lättillgängligt material för oss som inte har haft möjlighet att delta under alla workshops/föreläsningar. Det uppskattas.

En student upplever att den givits möjlighet att nå kursen FSR i låg grad.

Undervisningens innehåll och form har överlag i mycket hög eller hög grad uppfattats som relevant i relation till kursens FSR. Kommentarer från studenterna:

  • Jättebra föreläsningar!
  • Ingen stress. Den enda kurs som jag känner mig lugn och har förtroende på både jag och lärarna

Kurslitteraturen anses överlag i mycket hög eller hög grad ha varit relevant utifrån kursens FSR. Kommentarer från studenterna:

  • Jag tycker att kurslitteraturen var bra men jag saknade litteratur om sfi. Det fanns flera delar om förskolan, grundskolan och gymnasiet, men jag saknade vuxenutbildningen speciellt med inriktning SVA.
  • Allt var fantastiskt. Allt finns i litteraturen och lärarna var superduktiga och skickliga.
  • Men boken "Handbok i klassrumsledarskap" är inte så relevant för kursen

Examinationerna anses till övervägande delen ha varit relevanta och kursens kravnivåer uppfattas som höga eller mycket höga. En student anser att kraven varit låga. Kommentarer från studenterna:

  • Lagom.
  • Jag tycker att det ska vara en hög-lagomnivå, dels för att man som student ska ta till sig av
    litteraturen samt att man ska få den förkunskapen man behöver.
  • Det var något mkt böcker, men en bra blandning av inspelat material och filmalternativ. Det är faktiskt lämpligt. Och det har jag lärt mig mycket om vad det behövs för att kunna vara på arbetsplats. Jag är nöjd.
  • Det var mycket att läsa, men jag tyckte det var så relevant, det fick med att reflektera mycket, så det gick bra!
  • Skulle vilja säga lagom.

Kursens organisation och förmedlandet av information anses ha fungerat mycket bra eller bra. Kommentarer från studenterna:

  • Väldig tydlig studieguide, schema och sajt.
  • Mycket imponerad hur snabbt ni svarar på frågor! Tack för ett bra bemötande! Bättre än detta så är den inte. Perfekt!
  • Men besvärligt att ha föreläsningar samma dag som inlämningen av sista uppgiften.
  • Ett tydligt schema, inte tusenbollar i luften, det har jag verkligen uppskattat!
  • Tycker information har förmedlats mycket bra och tydligt, har verkligen uppskattat det detaljrika schemat som t.ex. markerat vad som har varit obligatoriskt osv.

Studenterna förslag till förändringar i kursen:

De studenter som svarat på enkäten är överlag nöjda med innehåll och upplägg av kursen. De allra flesta kommenterar att de inte vill ändra på något och att de uppskattat allt innehåll i kursen. Övriga kommentarer från studenterna:

  • Möjlighet till praktiska övningar.
  • Att vuxenutbildningen/sfi blir inkluderad (även om det är bara på ett hörn). Jag tänker att många sfi-lärare jobbar på ett sätt som innehåller mycket specialpedagogik, särskild om man jobbar med kort utbildade elever.
  • Kanske flera mindre inlämningar, annars ingenting! superbra!!
  • Att finnas en möjlighet för de som inte jobbar att göra uppgift 3 utan att besöka en verksamhet för det kan ta längre tid eller att man vågar inte fråga om allt man behöver eller vem exakt man ska ta hjälp av...
  • Byta ut boken "Handbok i klassrumsledarskap"
  • Kursen var intressant, med en tydlig struktur, den passade mig perfekt, så ingenting!
  • Lite mer fokus på undervisning av vuxna med de problem det kan innebära (ålder, kort skolbakgrund, kultur, osv...).
  • Mer anpassning för ULVs elever.
  • Fysiska träffar för de som önskar. Snacket vid fika och lunchbordet är mycket givande.

Studenternas tankar om vad som var bra och förslag till vad som bör vara kvar i kursen.

  • Det fanns olika delar som kanske inte direkt tillhör specialpedagogiken men som berikar i stor grad kursen. Här syftar jag på röst labben och konflikthanteringen.
  • Föreläsningarna från Annelie, Erika och Anders!
  • Jag tycker att vi har haft en superbra möjlighet att få ta del av kursens innehåll, hade nog önskat att den varade längre, men det är nog mest av egenintresse. Det var oerhört generöst med röstlaborationen med logoped och jag hoppas att alla tog del av det. Anneli var en otroligt bra lärare som hade en bred kunskap och förmedlade tydligt allt hon ville att vi skulle ta del av. Mycket inspirerande!
  • Tiden mellan uppgifterna. Kurslitteraturen. Lärarna. Röst och tal. Inspelade föreläsningar.
  • Allt precis allt.
  • Kursens organisation.
  • Läraren Anneli Nielsen. Hon är supersnäll, kunnig och hjälpsam!
  • Att ha tid att skaffa litteraturen och börja med föreläsningar var verkligen bra. För en gång skull kunde jag låna från biblioteket. Hela kursen var intressant tyckte jag. Både uppgifterna var intressanta att göra.
  • Kursen innehåll är relevant, bredd, intressant och väldigt pedagogisk. De länkar (film och artiklar) öppnar till en djupare kontext.
  • Fantastiska lärare, generöst med material och tydliga instruktioner.
  • Bra lärare!!
  • Den litteraturen som vi fick läsa har varit jättenyttig och relevant till verkligheten.
  • För mig var en väldigt lärorik termin och jag är så tacksam att kunde träffa professionella lektor och lyssna på deras föreläsningar. Det hjälpte mig mycket under arbetsprocessen.
  • Föreläsningar var bra.
  • Grymma föreläsare o föreläsningar.
  • Att ha tillgång till videoföreläsningarna.
  • Det personliga engagemanget hos föreläsarna. Det här är en av de bästa kurserna jag läst på universitetsnivå!
  • Seminarium.
  • Läraren är mycket ansvarsfull.
  • Barn med olika bakgrund och deras behandling.

Kursansvarigs förslag till förändringar:

  • Utveckla uppgift 3 och se över möjlighet att göra flera alternativ i uppgiften.
  • Se över mängden kurslitteratur.
  • Ta bort boken ”Handbok i klassrumsledarskap”.
  • Lägg in mer litteratur riktad mot SFI, vuxenutbildning och förskola.
Senast uppdaterad: 2022-11-01