"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Magisteruppsats i pedagogisk yrkesverksamhet, 30 hp 50%

Utvärderingen avser kursen Magisteruppsats i pedagogisk yrkesverksamhet, 30 hp (50%) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2021-vårterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE242
Kursens lärare: Anders Råde (kursansvarig), Anders Bek, Magnus Fjellström
Kursperiod: 210830 - 220605
Utvärderingens sammanställningsdatum: 220610
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 5/6 (60% svar)

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Relativ hög svarsfrekvens, 60 %.
Om man slår ihop de två högsta och två lägsta skattningarna så får man följande resultat,

  1. Undervisningsformer    mkt & hög grad 100 %    mkt &låg grad 0 %  
  2. Kravnivåer    mkt & hög grad 100 %    mkt &låg grad 0 %
  3. Kursens organisation    mkt & hög grad 100 %    mkt &låg grad 0 %
  4. Eget lärande    mkt & hög grad 100 %    mkt &låg grad 0 %

Kommentarer från studenter:
Förståelsen för det akademiska skrivandet har ökat. Grunderna i det vetenskapliga tänkandet har ökat.

Jag har genomfört metodkurs och känner mig bekväm att designa en undersökning inom pedagogisk yrkesverksamhet, däremot har jag svårt för akademiskt skrivande. APA Lathunden, skrivprocessen, vetenskapligt skrivande och uppsatsmallen hjälpte. Att skriva en bra uppsats (Rienecker et.al.) var på en bra nivå och jag hade nytta av "Interviewing as qualitative research : a guide for researchers in education and the social sciences", men det var svårt att omsätta detta till praktik. Handledningen började med en inledande övning kring syftet och frågeställningen, vilket senare visade sig vara det viktigaste för att kunna skriva en sammanhållen text. För mig tror jag att det skulle hjälpa att göra tre olika utkast innan man fördjupar sig inom ett område. Handledningen skulle kunna innehålla en självskattning innan samtalet, eftersom många brister är kända för studenten. Därmed skulle fokus hamna på de områden som är mer komplexa.

Av denna sammanställning så kan man dra slutsatsen att studenter är nöjda med det mesta.

Vad har varit bra:

Det har varit smidigt att kunna ses på seminarier och handledning via zoom. Även om det hade varit trevligt att ses så har det underlättat i vardagen att kunna genomföra hela kursen på distans.

Jag tycker att formatet och handledningen har fungerat jättebra. Har inga direkta förbättringsförslag.

Handledaren hade ett aktivt lyssnande och det upplevdes att han ville förstå. Det var även tydligt fokus på att det var texten som diskuterades. Bra att arbetssättet för mitterminsrapporten och opponeringen var samma.

Konkreta förändringar på kursen som föreslås:

Som brukare av office365 kunde det ha varit tydligare var och hur uppsatsen skulle fyllas i. Jag borde ha ställt andra frågor och inte varit så envis i att lösa det själv.

Råd till studenter som ska genomföra denna kurs framöver:

Avsätt tiden, värdesätt handledningen och läs kursplanen

Undervisningen kring skrivprocessen kan delas upp i mindre avsnitt som sedan tillämpas på den egna texten. Uppföljning sker med frågestund.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Kursen borde göras om till en formell distanskurs eftersom detta format fungerar väl och underlättar för stunder från hela landet och med olika förutsättningar att delta. Detta är också fört vidare till ansvarig biträdande prefekt vid institutionen.

Senast uppdaterad: 2022-10-04