"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för förskolan (UK)

Utvärderingen avser kursen Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för förskolan (UK) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE220
Kursens lärare: Anders Råde (kursansvarig), Annika Manni, Jenny Lindberg, Carola Wiklund-Hörnqvist och Michael Trotter
Kursperiod: 231009 - 231112
Utvärderingens sammanställningsdatum: 231129
Form för utvärdering: Digitalt via Canvas
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 25/6 (24% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Relativ hyfsad svarsfrekvens, senast var den 9 %.

Om man slår ihop de två högsta och två lägsta skattningarna så får man följande resultat:

Uppnåelse av kursens fsr    mkt & hög grad 83%     mkt & låg grad 17%  
Undervisningsformer           mkt & hög grad 83%     mkt & låg grad 17% 
Arbetet i grupp                    mkt & hög grad 100%     mkt & låg grad 0% 
Undervisningens innehåll    mkt & hög grad 63%     mkt & låg grad 33% 
Examinationsformer            mkt & hög grad 100%     mkt & låg grad 0% 
Kurslitteraturen                   mkt & hög grad 100%     mkt & låg grad 0% 
Kursens kravnivåer              mkt & hög grad 75%     mkt & låg grad 25% 
Egen insats                           mkt & hög grad 100%              låg grad 0% 
Kursens organisation           mkt & bra 32%            mkt & låg grad 68%
Relevans för framtida yrkesroll    mkt & hög grad 87%     mkt & låg grad 17% 

Kommentarer till dessa frågor:

  • En för snabb kurs, det var hur stressigt som helst med alla uppgifter och olika delmoment.
  • Det stressades igenom under föreläsningar och dyl. sedan behöver det finnas mer tydlighet i vad som ska göras om någon/några missar en obligatorisk lektion eller workshop.
  • Workshop med dockor etc. Var lärorik dock kanske ge lite mer tid för det.
  • Mer tid till undervisning och kanske helst sätta det under en förmiddag för att sedan kunna jobba/läsa igenom genomgången och det som studenter antecknat.
  • Kurslitteraturen har varit ett komplement men det behövs en tydlighet vilka böcker som ska användas eftersom det blir svårt att veta vilka som behöver köpas/lånas om det står att det är valbart. Det hjälper inte heller när lärare säger olika om vilka böcker som föredras.
  • Höga utifrån att det har varit svårt att hitta tid till att skriva när lektioner läggs på eftermiddagar.
  • Fått sitta mycket på helger för att hinna skriva. Svårt att få familjelivet att fungera om plugget tar över kvällar och helger.
  • Studieguiden har upplevs väldigt förvirrande.
  • Olika lärare har gett olika information angående samma sak.
  • Det har varit väldigt rörigt med schema, upplägg, vad vi ska göra och framförallt hur saker ska gå till. Hade önskat mer struktur och inte tre olika scheman att följa och gissa vad som är obligatoriskt och inte.
  • Studieguiden har ibland inte stämt överens med datum. Eller att det står att "underlaget ska lämnas in under uppgifter i canvas. Men det finns ingen flik som heter just uppgifter. Så lite förvirrande.
  • Studieguiden har varit lite rörig. Mer tydlighet behövs för kunna ha framförhållning. Schemat har inte alls funkat eftersom lektioner har lagts på eftermiddagen när det kunde ha gått att haft på förmiddagen för att jobba med rapporten och just det delmomentet som gåtts igenom på eftermiddagen. Sen behövdes mer tid till lektioner för att inte lärarna antigen hoppar över steg i sin presentation eller uttrycker att det är på för "svår" nivå för oss.
  • Fördjupningar är ju bra på föreläsningar för lärarna kan förklara dem på ett bra sätt.
  • Psykologin kommer vi ha nytta av.

Konkreta förändringar på kursen:

  • Mer tid till rapporten.
  • Mer delmål med rapporten exempelvis att det här datumet ska bakgrunden vara klar, det har datumet ska metod vara klar osv Att ni lärare delat in i skriv par.
  • Mer struktur och tydlighet. Ett och samma schema för alla. Att lärarna är överens och samarbetar/pratar med varandra.
  • Mer tid åt rapporten. Hade man kunnat börja med rapporten några dagar innan eller en hel vecka innan?
  • Analysen av transkriberingen var lite väl långt framåt i schemat, så vi hade redan börjat skriva på resultatdelen. Kan man baka ihop en föreläsning om hur vi bör formulera frågorna, vad man ska tänka på vid transkribering samt få ihop ett resultat?
  • Det blev otydligt när det var olika grupper för psykologidelen och för konflikthanterings delen. det hade varit enklast om en gruppindelning gjordes i början av kursen. Bra om föreläsningen för hur man söker artiklar kommer i god tid, förslagsvis redan i början av kursen, eftersom det kan ta en tid att hitta bra artiklar inför rapporten. Möjligtvis planera upplägget för rapportskrivningen lite annorlunda, eftersom det kändes som man fick mer tid än nödvändigt för metod och intervju/transkribering, men väldigt kort tid att hinna skriva analys och diskussion innan slutseminarium.
  • Ändra schemat, fixa så att en hinner med att skriva rapporten. Ibland kan man ifrågasätta om de som har barn och studerar tas hänsyn till?
  • Extra tydlighet vad som krävs för att få godkänd rapport. Mer exempel på hur en godkänd rapport ser ut och hur en VG rapport ser ur. För att synliggöra skillnader.
  • Hela kursen har varit stressig, när den först börjades med att en rapport skulle skrivas men sedan började alla lektioner om psykologin och uppgifterna till den. Då fanns alltid rapporten i bakhuvudet och stressade. Bättre struktur på undervisningstillfällena, en mer logiskt struktur för att inte stressa studenter med rapporten.

Vad har varit bra och vad anser du ska vara kvar i kursen:

  • Att man fick samarbeta med rapporten.
  • Bra med delmål i rapporten men ha gärna fler Bra med handledning och opponering.
  • Grupparbeten och seminarium samt workshops och är för de mesta väldigt användbart och lärande.
  • Att man får välja grupp vid grupparbeten. Vissa som glider med på en räkmacka och knappt gör någonting.
  • Jag tycker att det har varit jätteintressant och roligt att få skriva en rapport! Bra övning inför examensarbetet. Dessutom roligt att få fördjupa sina kunskaper i ett ämne som man själv upplever intressant och slutligen väldigt lärorikt och bra med opponering.
  • Lärarna har varit bra.

Råd till studenter som ska genomföra denna kurs framöver:

  • Få tag i alla böcker.
  • Få inte panik på kursintroduktionen, är väldigt mycket info men det går bra Skriv på rapporten successivt så ni inte behöver sitta i paniken sista veckan, för det är väldigt mycket att skriva Ta hjälp av lärarna på opponeringen.
  • Ta reda på vad som gäller, det är lite rörigt. Hade önskat en bättre struktur.
  • Skriver man tillsammans med någon annan: Se till att ni båda har samma ambitionsnivå. Börja med rapporten så fort som möjligt. Läs noga vad studieguiden vill att man ska ha med i rapporten. Jag själv uppskattade verkligen att få skriva rapporten med en klasskompis. Jag tror jag lärde mig mer än om jag skulle ha skrivit den själv.Dessutom hade vi kul medan vi jobbade.
  • Planera tiden väl, kontakta informanter i god tid och välj ett område för rapporten som känns intressant.
  • Kolla fsr och betygsmatrisen för vad som behöver göras i rapporten. Glöm inte att det går att lägga till och ta bort innan rapporten skickas in. Läs om rapporten när den är klar, sen läs om igen och så ännu en gång. Vi är bara människor och det är lätt att missa något stavfel, syftningsfel etc. Var konsekvent med vilken referensmetodik ni använder. Låt någon annan läsa er rapport innan ni skickar in, någon som kan vara objektiv, kanske en vän eller en förälder.

Kommentarer som kommer att leda till förändringar:

  • Studieguiden kan ses över och justeras något.
  • Möjligtvis att det går att tydliggöra kurslitteraturen, dock är det alltid lite problematiskt att kunna utgå från bara en kursbok vid uppsatskurser.
  • Vi ska även försöka ha samma grupper under både psykologi-delen och TUV/Peddans del, samt lägga in informationssökningen tidigare.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

  • Det är svårt att få mer tid för att skriva rapporten, schemat har tidigare justerats något så att det ska finnas tid för studenter att arbeta med de olika förberedelserna.
  • Det är lite olyckligt att rapporten introduceras i början och sedan har psykologi sin del. Dock var detta ett inslag som efterfrågats tidigare av studenter och för de flesta studenterna verka det fungera väl.
Senast uppdaterad: 2024-02-22