"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för förskolan (UK)

Utvärderingen avser kursen Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för förskolan (UK) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE220
Kursens lärare: Anders Råde (kursansvarig), Anna Olausson, Monika Diehl, Carola Wiklund-Hörnqvist och Anna-Maria Johansson 
Kursperiod: 220302 - 220406
Utvärderingens sammanställningsdatum: 220422
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 34/12 (35% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Relativ god svarsfrekvens,35 %, dock har det pendlat mellan 12 % och 41 % de senaste åren. Om man slår ihop de två högsta och två lägsta skattningarna så får man följande resultat,

Uppnåelse av kursens fsr    mkt & hög grad 100 %     mkt & låg grad 0 %  
Undervisningsformer           mkt & hög grad 100 %     mkt & låg grad 0 % 
Arbetet i grupp                    mkt & hög grad 100 %     mkt & låg grad 0 % 
Undervisningens innehåll    mkt & hög grad 100 %     mkt & låg grad 0 % 
Examinationsformer            mkt & hög grad 100 %     mkt & låg grad 0 % 
Kurslitteraturen                   mkt & hög grad 92 %       mkt & låg grad 8 % 
Kursens kravnivåer              mkt & hög grad 100 %     mkt & låg grad 0 % 
Egen insats                           mkt & hög grad 100 %               låg grad 0 % 
Kursens organisation           mkt & bra 58 %                mindre bra 92 % 
Relevans för framtida yrkesroll    mkt & hög grad 58 %     mkt & låg grad 42 % 

Av denna sammanställning så kan man dra slutsatsen att studenter är nöjda med det mesta.
Det som framträder som de är mindre nöjda med är kursens organisation, kurslitteraturen, relevans för framtida yrkesroll och kurslitteraturen.

Konkreta förändringar på kursen:

  • Att lägga workshopen för analys av intervju tidigare! utsatt tid på schemat var torsdag och fredag. sedan var workshop för intervjun nästkommande onsdag, gjorde att många studenter uppfattade det som att man inte behövde börja men senare delar i rapporten först efter den onsdagen.
  • Tycker inte det behöver göras någon förändring.
  • Strukturera upp studieguiden med tydligare rubriker utifrån datum för kursen samt att dela dagarna mer tydligt. i god tid innan kursen uppdatera informationen så att det står rätt datum i uppgifter, canvas, studieguiden och den muntliga informationen.
  • Att man inte kan använda sig av gammalt material utan måste se till att den är korrekt upp daterad.
  • Tydligare information och struktur
  • Tidigarelägg föreläsning och workshop kring analys av intervjuer så att studenterna får mer tid till färdigställande av rapportmanus.

Vad har varit bra och vad anser du ska vara kvar i kursen:

  • Bra med handledningstid, bra att det har varit mycket förinspelade föreläsningar när det kommit till rapporten, då kan man gå tillbaka och kolla.
  • Tycker att det mesta kan vara kvar
  • Psykologidelen
  • Trevliga lärare
  • Grupparbeten, de är dem som är bäst.
  • Allt har varit relevant för rapporten
  • Givande att lära sig grunder i rapportskrivning inför examensarbetet samtidigt som vi undersökte ett viktigt och relevant ämne. Vissa moment upplevdes väldigt stressiga p.g.a. kort om tid, exempelvis inlämning till mittseminariet. Workshopen i rollspel hade förstås varit mer givande om den genomförts på campus, samtidigt upplevdes den som en upprepning från termin 1.
  • Jag tycker att opponeringarna har varit väldigt bra och fått chansen att få feedback från andra i klassen och lärare.
  • Bra relevant ämne som ni föreslår att vi ska skriva rapporten om.
  • Den har varit logiskt med föreläsning med tillhörande workshop för att sedan skriva.
  • Bra med mittseminarium för att kunna få en check mitt i så allt man behövde ändra inte kom i slutet

Råd till studenter som ska genomföra denna kurs framöver:

  • Stressa inte även fast man får panik i början. Häng med i alla instruktioner och jobba på varje dag för att det inte ska bli jättestressigt i slutet. man klarar det!
  • Ligg i, slappa inte. Ta tag på förskollärare i god tid.
  • Hitta förskollärare att intervjua i god tid. håll tempot uppe och försök att hålla dig i fas med de olika delmomenten samt läs litteraturen i god tid då det är stressigt
  • Att hitta en förskollärare att intervjua i tid
  • Få tag på förskollärare till intervjuer redan första veckan kursen börjar. Var noga med de artiklar ni ska använda till rapporten så att de är både peer-reviewed och att de stämmer överens med det ämne ni skriver om. Och
    som dem före oss skrev, ni borde nästan veta hur man skriver en rapport innan ni skriver den.
  • Gör uppgifterna i tid och halka inte efter, läs på innan vad en rapport är och håll koll på metoddelen
  • Ha framförhållning i rapportskrivandet och påbörja letandet av vetenskaplig forskning så fort som möjligt för att det inte ska bli stressigt.
  • Ta tag i läsningen och rapporten i tid. Skriv om ett ämne du själv tycker är intressant för det blir mycket roligare att skriva och läsa forskning då, och var inte rädd att ge andra grupper feedback om det är negativt eller positivt för vi är alla här för att lära.
  • Försöka att inte stressa upp sig och följ schemat med de olika delarna och ta en del i taget.
  • Vara påläst innan om hur en rapport ser ut och hur den skrivs.
  • Stressa inte, tiden som är avsedd till att skriva rapporten räcker gott och väl. Även om det kan kännas stort och stressigt från början

Kommentarer som kommer att leda till förändringar:

  • Givetvis bör canvas-sajten och studieguide ses över till hösten så att alla information stämmer och är aktuell. En ambition är också att göra studieguide och upplägg så tydligt som möjligt.
  • Det skall också ses över om sista föreläsningen om analys av intervjuer kan läggas något tidigare.
  • Det kan också var behövligt att tydliggöra att kursen är relativt krävande och all dagtid under veckorna behövs för kursuppgifter, universitetsstudier innebär egentligen 40-timmars veckor.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

  • Studieguide och anvisningar kan och bör inte vara allt för detaljerade, detta är universitetsstudier där studenter förväntas till viss del kunna lägga upp och organisera studierna själva utifrån mer övergripande uppdrag.
Senast uppdaterad: 2022-10-11