"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Läraryrkets dimensioner för förskolan 2 (avancerad nivå)

Utvärderingen avser kursen Läraryrkets dimensioner för förskolan 2 (avancerad nivå) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2024.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE287
Kursens lärare: Anders Råde (kursansvarig), Anna Olausson och Stina Johnsson
Kursperiod: 240115 - 240224
Utvärderingens sammanställningsdatum: 240224
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 18/2 (11% svar)

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Mycket låg svarsfrekvens, kan det bero på att det är sista terminen, dock procentuellt högre än i förra terminen.

Om man slår ihop de två högsta och två lägsta skattningarna så får man följande resultat,

  • Uppnåelse av kursens fsr: mkt & hög grad 100 % mkt & låg grad 0 %
  • Campusförlagda dagar: mkt & hög grad 0 % mkt & låg grad 100 %
  • Examinationsformer: mkt & hög grad 100 % mkt & låg grad 0 %
  • Kursens kravnivåer: mkt & hög grad 100 % mkt & låg grad 0 %
  • Organisation: mkt & bra 100 % mindre 0 %
  • Professionsrelevans: mkt & hög grad 100 % mkt & låg grad 0 %
  • VFU-handledare: mkt & hög grad 50 % mkt & låg grad 50 %
  • Trepartssamtalet: mkt & hög grad 100 % mkt &låg grad 0 %
  • Kravnivåer: mkt & hög grad 100 % mkt & låg grad 0 %
  • Relevans för framtida yrkesroll: mkt & hög grad 100 % mkt & låg grad 0 %
  • Egna insatser: mkt & hög grad 100 % mkt & låg grad 0 %

Av denna sammanställning så kan man dra slutsatsen att studenterna i stort är nöjda med kursen. Dock finns indikationer om att följande delar inte fungerat lika bra, campusförlagda dagar och trepartssamtalet.

Kommentarer i enkäten:

  • Organisation = ” MYCKET bra och tydlig studieguide.
  • Lärarna har varit MYCKET bra och snabba på att svara på mail vid eventuella frågor.”
  • Professionsrelevans = ” Innehållet och kursen uppgifter känns mycket relevanta för yrket” Handledare = ” Jag tänker främst att utvecklingen har sett tillsammans och tack vare hela arbetslaget.”

Konkreta förändringar på kursen:

  • Att man är på samma VFU plats som man var på när man hade VFU 3. Så man slipper lära känna barnen på nytt & få se deras utveckling från förra gången. Eller att man har en handledare som har haft en elev som går sista terminen.
  • Känns som att vissa uppgifter är samma sak, hade varit roligare om man fick skriva om barnens utveckling första dagarna & hur barnen är som i slutet av sin VFU.
  • Lägg upp dina timmar som du vill, alltså inte 6 h /dag. Utan låt studenten välja hur hen vill fördela 30h/veckan. För mig (med små barn) hade det varit bättre att göra 8h 4 dagar i veckan och haft en dag i veckan till planering/skriva.

Vad har varit bra och vad anser du ska vara kvar i kursen:

  • En del av Uppgifterna.
  • Uppgifterna

Råd till studenter som ska genomföra denna kurs framöver:

  • Försök att prata med alla pedagoger på förskolan, diskutera och kom med förslag.
  • Börja med uppgifterna i tid.

Kommentarer som kommer att leda till förändringar:

  • Intressant aspekt att kunna vara mera flexibel med fördelningen av timmar under veckan. Det skulle faktiskt kunna rekommenderas för alla studenter att om möjligt ha 8 timmar per dag i fyra dagar, och en dag med 8 timmar hemmavid för planeringar/skriva uppgifter.
  • Vidare är det anmärkningsvärt att de högskoleförlagda dagarna fått relativt lågt betyg. Kanske är det så att man inte lär sig så mycket av kursintroduktionen, men att den ändå behövs för få introduktion till kursen och dess uppgifter. Sedan borde de två sista campusdagarna med att skriva ihop uppgifter och redovisa planerande utvecklingsarbeten varit lärorika på något sätt.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

  • Det kan givetvis finnas fördelar med att få att ha denna VFU på samma ställer som tidigare VFU 3. Dock har vi principen att studenter i största möjligaste mån ska få sin placering på nytt ställe. Detta för att studenter ska få en bredd i sina erfarenheter av förskoleverksamhet, då denna kan ha en stor variation i tex organisation, barnens åldersindelning, profil mm.
  • Även om det kan vara en ambition att få en erfaren handledare på denna sista VFU-period, så är verkligheten så att bristen på handledare gör att det inte alltid går att uppnå.
Senast uppdaterad: 2024-11-28