"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Läraryrkets dimensioner för förskolan 2 (avancerad nivå)

Utvärderingen avser kursen Läraryrkets dimensioner för förskolan 2 (avancerad nivå) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2023.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE287
Kursens lärare: Anders Råde (kursansvarig), Carina Hjelmér, Agneta Malmedahl, Maria Lindahl och Stina Johnsson
Kursperiod: 230828 - 230927
Utvärderingens sammanställningsdatum: 231102
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 37/2 (5% svar)

1. Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

Mycket låg svarsfrekvens, kan det bero på att det är sista terminen eller att jag glömde påminna om kursutvärderingen.

Om man slår ihop de två högsta och två lägsta skattningarna så får man följande resultat,

  • Uppnåelse av kursens fsr: mkt & hög grad 100 % mkt & låg grad 0 %
  • Campusförlagda dagar: mkt & hög grad 50 % mkt & låg grad 50 %
  • Examinationsformer: mkt & hög grad 100 % mkt & låg grad 0 %
  • Kursens kravnivåer: mkt & hög grad 100 % mkt & låg grad 0 %
  • Organisation: mkt & bra 100 % mindre 0 %
  • Professionsrelevans: mkt & hög grad 100 % mkt & låg grad 0 %
  • VFU-handledare: mkt & hög grad 100 % mkt & låg grad 0 %
  • Trepartssamtalet: mkt & hög grad 50 % mkt &låg grad 50 %
  • Kravnivåer: mkt & hög grad 100 % mkt & låg grad 0 %
  • Relevans för framtida yrkesroll: mkt & hög grad 100 % mkt & låg grad 0 %

Av denna sammanställning så kan man dra slutsatsen att studenterna i stort är nöjda med kursen. Dock finns indikationer om att följande delar inte fungerat lika bra, campusförlagda dagar och trepartssamtalet.

Kommentarer i enkäten:

  • Examinationsformer: ”Krångligt förstå uppgift 5”
  • Organisation: ”Tydligare uppgifter”
  • Trepartssamtal: ”Det gav inte så mycket”

Konkreta förändringar på kursen:

  • Inga, uppgifterna har känts relevanta för kursens fsr.
  • Tydligare uppgifter.
  • Längre tid för VFU-rapport.

Vad har varit bra och vad anser du ska vara kvar i kursen:

  • Att arbeta med ett utvecklingsarbete har varit intressant och lärorikt.
  • VFU.
  • Samtal med vårdnadshavare.
  • Utvecklingsarbete.

Råd till studenter som ska genomföra denna kurs framöver:

  • Kom igång med uppgifterna i tid.
  • Börja i tid med uppgifterna då det inte finns tid avsatt till dem (vfu rapport).
  • Fråga handledaren mycket om du funderar över något.

Kommentarer som kommer att leda till förändringar:

  • Lärarlaget ska se över uppgiftsbeskrivningar och även justera vfu-rapportens upplägg.
  • Även campusförlagda dagarna ska ses över, speciellt då seminariet första dagen förändrades i sista stund.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

  • Längre tid för vfu-rapport är svårt att genomföra, men dess upplägg ska justeras något så att den har mer fokus på några av kursens fsr och blir därmed lite mindre i omfattning. Det kommer också innebära att det blir något lättare för studenter att skriva och utveckla ett mer fördjupat och problematiserande resonemang i rapporten.
  • Lite svårt att veta varför trepartssamtalet ibland inte ger så mycket, beror det på universitetsläraren eller handledaren eller något annat?
Senast uppdaterad: 2024-03-13