"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Läraryrkets dimensioner för förskolan 1 (VFU)

Utvärderingen avser kursen Läraryrkets dimensioner för förskolan 1 (VFU) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under vårterminen 2024.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE338
Kursens lärare: Helena Rosqvist, Agneta Malmedal, Stina Johnsson, Maria Viksten
Kursperiod: 240131 - 240319
Utvärderingens sammanställningsdatum: 240401
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 27/18 (67% svar)

VFU-kursen genomförs termin 5 och bygger på inhämtade förskoledidaktiska och ämnesdidaktiska kunskaper från tidigare kurser. Förändringar som gjorts utifrån tidigare utvärderingar har enligt lärarlaget fungerat bra. En spridning av studenternas självständiga dagar har tex bidragit till att synliggöra studenternas utveckling och progression under perioden bättre, och uppgiften att lämna in en mindmap och ge kamratrespons på ett planerat tema-arbete har varit positiv och hjälpt flera att komma igång med processen.

Sammanfattning av studenternas uppfattningar och kommentarer:

I kursen ingår två dagar för introduktion och förberedelser och avslutningsvis två dagar till redovisning och rapportskrivning. 83% av studenterna har värderat att dagarna, tillsammans med information och organisation har haft betydelse för genomförandet och uppföljningen av VFU-perioden i hög och mycket hög grad.

Kursens kravnivåer upplevs övervägande höga och studenter har värderat sin insats som hög och mycket hög.

Samtliga studenter anser att de har tillämpat teorier och kunskaper från tidigare kurser och de flesta (90%) anser att kursens innehåll har bidragit till deras lärande och utveckling. Examinationsuppgifterna har värderats relevanta av de flesta (83%). I kommentarerna framgår det att studenter har uppskattat kursens uppgifter. Flera har kommenterat att de önskar mer tid till redovisning och rapportskrivning.

VFU-handledare och trepartssamtal har för merparten av studenter bidragit till deras utveckling och lärande i hög och mycket hög grad. I kommentarer går det att utläsa att handledarens närvaro, engagemang och handledarutbildning har haft betydelse.

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Sjukdom och frånvaro har varit en utmaning för flera studenter under VFU-perioden. Hanteringsordningen och information till studenter och handledare om vad som gäller frånvaro behöver diskuteras och tydliggöras i lärarlaget för VFU-kurser.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Eftersom innehållet och kriterier för VFU-rapporten och redovisningen skiljer sig åt och har olika syften kommer båda att kvarstå.

Studenternas önskemål om att förlänga den del av VFU-perioden som är förlagd i förskoleklass går inte att tillgodose.

Studenters råd till dem som ska genomföra denna kurs framöver

  • Lär dig barnens och pedagogernas namn fort. Kräv att din handledare observerar dig när det är meningen att hen ska det.
  • Håll de pedagogiska övningarna enkla. Börja med allt i god tid. Stressa inte, ta en sak i taget.
  • Försök ha kul, kan kännas tufft ibland. Skriv ordentliga planeringar. Dessa gynnar dig när du senare ska göra redovisningen.
  • Se allt som lärdomar. Planera i god tid, skriv loggbok. Njut!
  • Gör uppgifter i tid
  • Få inte panik på kursintroduktionen, det ser ut att vara jättemycket men man får en annan syn när man kommer ut i förskolan Börja med allt i tid för att slippa stress Gör det inte för avancerat för dig, ta hjälp av dina gamla planeringar, rapport och ppt. Det underlättar enormt
  • Det ser mycket ut, men planerar man med sin handledare alla tillfällen så blir det inte lika stressigt.
  • Kolla upp tidigare litteratur tidigt för att underlätta mot slutet av kursen. Planera i tid när genomgång av kursen sker
  • Kör hårt, stressa inte
  • Observera barnen de första dagarna, intresse, kunskaper etc.
  • BÖRJA I TID!! Gör saker i god tid och ställ frågor till handledare HA KUL!
  • Så betydelsefull tid att få testa ämneskunskaper och utveckla sin proffession! Börja i tid, ha kul!
  • Börja i tid. Gärna innan första dagen med mindmap och funderingar på temaarbete och innehåll. Kolla om förskolan har något tema arbete som är igång och vad de redan ha gjort för att veta var du kan fortsätta att utmana barnen vidare.
  • Lär känna barngruppen (hela) under de första veckorna för att vara beredd på bortfall pga sjukdom eller ledighet. Kunna ta in andra barn än planerat i dina aktiviteter.
  • Gör ert bästa, förberedd er noga med planeringar och mål. Dom spelar stor roll i VFU och har stor del i bedömningsunderlaget.
  • Va inte rädd för att göra något ”fel”. Det är lärdomar. Glöm inte heller att VFU är en LÄRDOM. Det behöver inte gå perfekt etc. Det är meningen att ni skall få bli medveten om förskolans verksamhet och arbetssätt. Inte att ni ska prestera som en full utbildad pedagog.
  • All lycka till er och hoppas allting kommer gå bra! Ha kul och ta VFU med hästspark!
Senast uppdaterad: 2024-11-28