"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Kursutvärdering Läraryrkets dimensioner för förskolan 1 (VFU)

Utvärderingen avser kursen Läraryrkets dimensioner för förskolan 1 (VFU) och är besvarad av studenter som var registrerade på kursen under höstterminen 2022.

Information om enkäten

Kurskod: 6PE338
Kursens lärare: Helena Rosqvist, Anders Råde, Maria Forsgren Hellberg, Anneli Edeblom, Ann-Christine Nilsson
Kursperiod: 220914 - 221031
Utvärderingens sammanställningsdatum: 221223
Form för utvärdering: Digital enkät
Antal registrerade/deltagare i kursvärderingen: 36/16 (44% svar)

Sammanfattning av studenternas uppfattning gällande förväntade studieresultat:

16 av 36 studenter har svarat på utvärderingen och deras uppfattningar som uttrycks är värdefulla för lärarlaget, men möjligen inte representativa för hela studentgruppen.

Studenter som svarat på utvärderingen anser att de i hög och mycket hög grad har uppnått förväntade studieresultat (fsr). Examinationsformerna anses i hög och mycket hög grad varit relevanta och kravnivåer har skattats höga. Kursens innehåll värderas ha bidragit till studenters lärande och utveckling i hög (31%) och mycket hög grad. (69%). VFU-handledare och formativa trepartssamtal anses betydelsefulla och kursens organisation och information anses ha fungerat bra/mycket bra.

Några kommentarer från studenter:
”Lagom krav, det ska vara höga krav för det ställs höga krav på att arbeta som förskollärare”.
”Jag tycker att allt varit bra. Dom självständiga dagarna, projektarbetet och samtalet med en vårdnadshavare tycker jag verkligen har gett mig en inblick över hur ens dagar kan komma och se ut i mitt framtida yrke”. ”Jag anser att trepartssamtalet ska vara kvar, eftersom man som elev då kan prata med sin lärare om trivseln på VFU-placeringen”.
”Redovisningen i slutet var givande”

Lärarens/lärarnas förslag till förändringar:

Förtydliga startsidan i Canvas där uppgifterna ska finans tillgängliga i kurssammanfattningen.

I den mån det är möjligt ska VFU-besök och trepartssamtal genomföras när studenterna har kommit igång och hunnit delta ett tag i förskolans verksamhet.

Innehåll och genomförande av trepartssamtal ska diskuteras i TUV:s arbetslag för förskollärarutbildningen.

Kommentarer som inte kommer att leda till några förändringar:

Examinationsformerna redovisning av arbetet med tema/projektarbetet samt den avslutande VFU-rapporten där studenten analyserar sin egen lärprocess kommer att behållas då de utgör olika syften och förväntade studieresultat.

Senast uppdaterad: 2023-02-10